Konsumtion
HUI spår att julhandeln ökar något
”Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.
I det sämre scenariot skulle försäljningen minska med 12% . Det mer positiva scenariot innebär i stället en tillväxt med 5% och bygger på antagandet att handeln kan hålla öppet och att kunder upplever att det är säkert att vistas i butiker.
Det accelererande skifte som skett där e-handeln blir allt viktigare väntas fortsätta även under julhandeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.