Detaljhandel
Roligare med dryck i vida glas

Vin och läsk serverat i ett glas med större öppning är sommarens melodi. Eller borde vara, för den restaurangägare som inte bara vill sälja mer, utan få gästerna att må bättre.
Det skriver Wall Street Journal, med hänvisning till en studie i Journal of Business Research.
Köper hellre…
När franska studenter fick dryck serverad i ett glas med antingen bred eller smal öppning, kunde de som fick sin dryck i ett brett glas i högre grad tänka sig att köpa drycken i framtiden. På en sjugradig sugenhets-skala var de 4,34 benägna, jämfört med 3,64 för dem som fått dryck i ett smalt glas.
Vilken typ av dryck de fick spelade ingen roll. Allt upplevdes bättre i med bredare glas.
…och dyrare
Breda glas fick också deltagarna att välja en dyrare dryck. I ett experiment serverades barbesökare två sorters vin att provsmaka. Hälften fick båda vinerna serverade i breda glas, medan den andra hälften fick dem i smala.
Av de som fått vinerna i breda glas valde 60% det dyrare vinet. Bland dem som fick sina drycker i smala glas var motsvarande andel bara 47,5 %.
Blir mer uppspelta
De bredare glasen får dessutom folk att må bättre. I en annan del av studien serverades alkoholfri äppelcider i antingen ett brett eller smalt glas. När deltagarna fick ange hur glada, uppspelta och tillfredsställda de kände sig av drycken gav de breda glasen ett snittbetyg på 5,11 av 7, jämfört med 4,56 för de smala.
En av studiens författare, Nathalie Spielmann, professor vid Neoma Business School i Reims, tror att förkärleken till breda glas beror på att de uppfattas som större, även om de rymmer lika mycket.
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.