Japanska bolag satsar på den europeiska värmepumpmarknaden

Det hela följer i spåren av att marknaden tidigare expanderat stadigt, men mattats av på senare tid. De japanska bolagen satsar nu på tillväxt på medellång och lång sikt.
För Panasonics del har man nyligen aviserat planer på en fabrik i Tjeckien för 45 miljarder yen, motsvarande 3,2 miljarder kronor, för att bland annat öka produktionskapaciteten för värmepumpar.
Samtidigt håller Mitsubishi Electric på att bygga en ny fabrik i Turkiet, medan Daikin, som har 20 procent av den europeiska marknaden, ska expandera med en ny fabrik i Polen i år. Den har kostat bolaget 300 miljoner euro.
Investeringarna sker mot bakgrund av EU:s mål om noll nettoutsläpp 2050, vilket kräver en övergång av pannor som drivs med fossila bränslen till värmepumpar.
Det finns idag 86 miljoner fossilbränslepannor i bostäder i EU. Det beräknas att om man ersätter ungefär en tredjedel av dem med värmepumpar kan hushållens energiförbrukning minska med 36 procent och deras koldioxidutsläpp med 28 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.