Jonas Åkerlund investerar i dinosaurieföretag

Döp ett företag till ”Hidden Dinosaur” – gömd dinosaurie. Ta ett stycke tredimensionell sagovärld, korsa den med mobilt internet och Hollywood - och exportera sedan alltihop till Sydkorea och Japan. Flummigt? Det tycker varken Jonas Åkerlund, Per Gessle, Meja eller direktörerna i riskkapitalbolaget Spiltan. De har investerat 15 Mkr för att få det att fungera.

Bakom företaget Hidden Dinosaur, ett namn som för övrigt inte har något med verksamheten att göra, står entreprenören Michael Stenmark, inbiten spelkonstruktör med sjutton års erfarenhet av att ”bygga världar” i bagaget, bland annat på Target Games och Dobedo.

Företaget rör sig i gränslandet spel, film, animationer och mobilt internet och affärsidén utgår från en virtuellt uppbyggd sagovärld där människoliknande varelser befinner sig på asteroiden ”Loophole”. Runt denna ska sedan en mängd produkter och kringtjänster tas fram, och det är från försäljning av dessa som intäkterna huvudsakligen ska komma.

”Det vi ska göra är egentligen det som Hollywood gör varenda dag; bygga upp en virtuell värld med hjältar och hjältinnor som människor blir så fascinerade av att kommer tillbaka. En ypperlig parallell från filmvärlden är så som George Lucas arbetat med Star Wars-konceptet. Man bygger en värld och hittar sedan olika sätt att kapitalisera på den, det kan vara genom spel, TV-serier, DVD, böcker, serietidningar – you name it”, säger Michael Stenmark.

Basen i sagovärlden är ett spel som gratis kan laddas ner från internet, och som ska fungera som ”reklampelare” för konceptet. ”Det är en väldigt viktig del av affärsidén och marknadsföringen att själva spelet är gratis eftersom det är genom man kan lära känna karaktärerna och följa handlingen. De första produkterna vi kommer att lansera är wireless-spel som kan kopplas till olika former av mobila tekniker som WAP eller SMS. I förlängningen kommer vi även att ta fram spel på ’papper’, till exempel kortspel, och även licensiera ut rättigheterna att använda varumärket på olika typer av merchandise.”

Sagovärlden kommer att lanseras i Sverige i augusti men är huvudsakligen tänkt att exporteras till Sydkorea och Japan. ”När man sitter i Europa förstår man inte riktigt hur stora de asiatiska marknaderna är. Bara i Sydkorea finns det 8,5 miljoner WAP-användare och 90 procent av dem tycker att spel är det roligaste som finns. De länderna har en stark tradition av berättelser, sagor, mytologi som de har lyckats kapitalisera på och som idag omsätter enorma pengar. Europa ligger långt efter på det området, bara i Sverige sitter vi på en av världens största berättarskatter – men vi har inte lyckats slå mynt av den.”

Hittills har Hidden Dinosaur dragit in cirka 15 Mkr i riskkapital, och bland investerarna finns riskkapitalbolagen Företagsbyggarna och Spiltan, där bland annat WM-Datas grundare Thord Wilkne och Assidomäns ordförande Bernt Magnusson är delägare. Dessutom har IT-profilen Christer Sturmark, regissören Jonas Åkerlund och skivaktuella artisterna Per Gessle och Meja gått in med pengar i bolaget.

Hur kommer era kändisdelägare att vara aktiva i bolaget? ”De är allihop experter på olika delar av underhållningsindustrin, har bra kontakter och koll på vad som rör sig. Tillsammans bildar de ett slags ”content advisory board”. Att ha med Meja och Per Gessle i företaget är naturligtvis en styrka med tanke på att de är väldigt stora som artister på de marknader vi siktar på.”

Och Jonas Åkerlund kommer att regissera filmer som på något sätt ska ingå i den här världen förstås? ”Det här låter väl lite fånigt, men jag får faktiskt inte säga någonting alls om hur han kommer att vara delaktig. Det är klart att det finns otroligt mycket som går att göra inom film och rörlig bild, men vad det blir får visa sig i sinom tid.”

OK, berätta istället hur ni sålde in det här med drömvärldar och spel och asteroider till en industrialist som Bernt Magnusson då. ”Haha, vi har inte behövt sälja in något, vi har faktiskt kunnat välja vilka investerare vi velat ha. Men jo, Bernt och hela Spiltangänget har varit här och kollat vad vi håller på med. De är helsålda.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.