Kinneviks nya vd: Det finns en gnutta paranoia i bolaget

Georgi Ganev om sitt nya uppdrag som vd för Kinnevik och hur han ser på kulturen i bolaget.

Ändå sedan Lorenzo Grabau fick lämna uppdraget som vd för Kinnevik i december förra året har bolaget varit på jakt efter en ny vd. I dag måndag blev det klart att Dustins nuvarande vd Georgi Ganev får jobbet.

Ganev, som tidigare har arbetat på Kinnevikägda Tele2, tycker sig redan ha en tydlig bild av bolagets kultur, som han menar är unik i svenskt näringsliv.

– Kinnevik har en unik företagsbyggarkultur, som jag kom i kontakt med under min tid på Tele2. Så det känns lite som att komma hem, säger han till Affärsvärlden.

Hur skulle du beskriva kulturen i Kinnevik mer konkret så som du uppfattar den?

– Det handlar mycket om att vara entreprenöriell och hela tiden sträva efter något som är bättre. Det finns en gnutta av paranoia, det vill säga att aldrig tro att man är tillräckligt bra utan att man hela tiden försöker kämpa lite till.

Kinneviks styrelseordförande Tom Boardman menar att det är viktigt för bolaget att återgå till sina svenska rötter och den kultur och de värderingar som dessa innebär. Georgi Ganev är dock osäker på om det är just det svenska arvet som präglar bolagets kultur.

– Jag vet inte ifall det egentligen är geografin som har den största betydelsen. Om man går tillbaka till Kinneviks arv så handlar bolagets kultur väldigt mycket om prestigelöshet, målmedvetenhet och en förmåga att ta snabba beslut när det krävs, säger han.

Ganev har tidigare varit vd för Bredbandsbolaget, Telenor och nu Dustin. Han har dock aldrig varit i ett bolag vars kärnverksamhet går ut på att investera i och driva andra bolag.

– Att vara vd för ett bolag som driver olika investeringar och hantera det via styrelseposter och andra mer informella forum är delvis nytt för mig. Jag har ju varit vd och styrelseledamot i flera bolag, men det har mest varit ett mer direkt ledarskap. Så det är något som jag måste utveckla, vilket jag är övertygad om att jag kommer att klara av, säger han.

Det faktum att han saknar erfarenhet från vissa av de branscher som vissa viktiga portföljbolag är verksamma inom – exempelvis modebranschen som det största portföljbolaget Zalando är verksamt inom – är inte heller något som bekymrar Georgi Ganev.

– Jag tror att det handlar om att förstå vad digitalisering innebär för bolag. Jag är ingen expert på it-prylar, och jag var verkligen inte det heller när jag började på Dustin. Det handlar mer om att förstå vad kunderna efterfrågar oavsett bransch och förstå vilken styrka som finns i digitaliseringen. I ett bolag som Kinnevik, där portföljbolagen alla har olika inriktningar, är det omöjligt att vara expert på allt, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.