Köpfesten in på tionde året

Köpfesten fortsätter nästa år. 2006 blir det tionde året i rad med tillväxttal kring fem procent. Och handlarna jublar.

-I höst har vi börjat med charterflyg. Två charterflygningar i månaden kör vi från Östersund, Umeå och Sundsvall. Fullsatta plan, konstaterar Boris Lennerhov, vd vid lågprisvaruhuset Gekås i Ullared.

Ett bra mått på att köpfesten i Sverige håller i sig. Köpsugna norrlänningar backar inte för att betala en flygbiljett på 1 195 kronor för att ta sig till Sveriges största varuhus. Väl där får de betala 25 kronor för en enorm hockeytrunk att frakta hem fynden i.

Gekås nästa projekt är att frakta köpsugna norrmän per tåg till köptemplet. I biljettpriset, en dryg tusenlapp, ingår en natt på hotell i Falkenberg.

-I år ökar försäljningen med nio procent till 2,5 miljarder kronor. För nästa år tror vi på en tillväxt på 6-7 procent och det är vi nöjda med, säger Boris Lennerhov.

Blir utfallet i den storleksordningen hamnar privatägda Gekås försäljningsökning ungefär i linje med vad Handelns utredningsinstitut (HUI) bedömer att detaljhandeln i landet kommer att växa nästa år:

-Vi är väldigt optimistiska vad gäller privatkonsumtionen för nästa år. Flera kommuner kommer att sänka skatterna så vi landar på en tillväxt nästa år på fem procent. Eftersom vi tror på en fortsatt prissänkning ökar volymen sex procent, säger Carl Eckerdal vid HUI.

Därmed går detaljhandeln in på tionde året i rad med tillväxttal kring fem-sex procent. Att räntorna väntas stiga nästa år påverkar inte den utvecklingen. Viktigare, och mer avgörande för konsumtionen är vad som händer med arbetslösheten, som väntas sjunka, och finanspolitiken, som väntas bli mer expansiv under valåret.

– Och det verkar faktiskt som om effekten av deflationen har gynnat handeln. Om konsumtionsutrymmet ökar så använder man det. Ingenting märks av det man har fruktat, nämligen att kunder skulle avvakta med inköpen i väntan på att det blir billigare längre fram, säger Carl Eckerdal.

Tillväxten är emellertid ojämnt fördelad. Sektorer som gynnats på senare år, och som antas öka mest nästa år, är byggvaruhus, heminredning och möbelbutiker. Områden där försäljningen i stället antas falla är elektronikhandeln och sportbutikerna:

-Sporthandeln har haft flera goda år men nu tappar den i konkurrenskraft gentemot kläder och skobutiker. Modegraden är lite mer skräddad och det passar konfektionsbutikerna bättre, tror Carl Eckerdal.

Den goda tillväxten innebär att många börsbolag kan se fram emot fortsatt goda tider nästa år. I första hand Clas Ohlson, Hemtex, H&M och Lindex. Det är ingen slump att två av de fem bolag som har börsnoterats under året är handelsbolag.
________________

3 trender
? Hem- och bygghandel fortsatta vinnare.
? Elektronik- och sportbutiker tappar.
? Internethandeln växer men är fortfarande bara en bråkdel av den totala handeln.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF