Laddar

Ljusare för pressad bilexpert

Den kraftiga kursnedgången i Autoliv har skapat ett köpläge. Värderingen är attraktiv givet fortsatt goda tillväxtutsikter, i synnerhet inom aktiv säkerhet.
Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto

Autoliv är ett av världens ledande företag inom fordonssäkerhet med 80 fabriker i 28 länder och totalt över 62 000 anställda. Det som en gång började som det lilla företaget Auto­service i Vårgårda på 1950-talet är i dag världsledande inom säkerhetskomponenter, både aktiva och passiva, till lättare fordon. Inom krockkuddar och säkerhetsbälten närmar sig marknadsandelen 40 procent på samtliga viktiga marknader.

Kursutvecklingen har minst sagt varit volatil de senaste två åren. När oro kring tillväxten i Kina blossar upp på börsen är Autoliv ingen bra aktie att hålla i handen. I år har därför mer än en femtedel av börsvärdet hyvlats bort. Anledningen är att Kina har vuxit fram som en betydande del av Autolivs intäkter, motsvarande 18 procent under fjärde kvartalet. Dessutom förväntas Kina vara motorn i den framtida tillväxten inom fordonsindustrin.

I början av 2000-talet såldes årligen två miljoner bilar i Kina. Den siffran är i dag tiofaldigad och Kina har passerat USA som världens största bilmarknad. Enligt analysföretaget IHS förväntas den kinesiska personbilsproduktionen öka med i genomsnitt 5,5 procent per år 2015–2019. Globalt hamnar motsvarande siffra på 3,3 procent.

Lägg därtill att säkerhetsinnehållet ökar i bilarna på den kinesiska marknaden, i takt med att säkerhet blir en allt viktigare parameter för bilköparna. Jämfört med västeuropeisk standard utgör säkerhetsinnehållet nu drygt hälften sett till värde per bil. På tillväxtmarknader likt Kina finns alltså en tillväxt utöver den ökade bilproduktionen.

På mogna marknader som i Europa och Amerika är krockkuddar och ­säkerhetsbälten standard i bilparken sedan länge. Tillväxten för dessa ­produkter ligger därför i samma ­härad som bilproduktionen. Krockkuddar och säkerhetsbälten är passiv säkerhet och utgör hela 83 procent av Autolivs försäljning.

Tillväxten inom krockkuddar har dock varit onormalt hög det senaste året. Anledningen är att Autolivs ­japanska konkurrent Takata har haft stora kvalitetsproblem med gas­generatorn som blåser upp krockkuddarna vid en olycka. Takatas aktie har kollapsat på Tokoyobörsen och så sent som i förra veckan uppdagades nya problem hos bolaget. Allt detta gynnar Autoliv som räknar med att producera minst 20 miljoner gasgeneratorer till Takatas utbytesprogram. Dock meddelades i senaste Autoliv-rapporten att hälften av 2016 års väntade Takata-relaterade produktion skjuts fram till 2017, vilket delvis förklarar den något svagare prognosen för 2016 än förväntat.

På stark frammarsch är aktiva ­säkerhetsprodukter, som syftar till att undvika olyckor. Exempel på produkter är radar, förardetektion om föraren somnar, system för mörkerkörning och kamerabaserade system för förarassistans. Allt fler bilköpare efterfrågar olika tillval inom aktiv ­säkerhet. I dagsläget utgör det produktområdet endast 7 procent av ­Autolivs omsättning, men tillväxten är snabb. Under 2015 växte produktområdet organiskt med över 30 procent i årstakt.

Sedan 2010 har Autolivs omsättning inom aktiva säkerhetsprodukter ökat från 85 till 611 miljoner dollar under 2015, motsvarande en årlig ­genomsnittlig tillväxt på nästan 50 procent. I siffrorna ingår förvärv, bland annat amerikanska Macom som förvärvades i somras. Syftet var att öka konkurrenskraften inom självstyrande bilar och ta upp kampen med bland annat den israeliska snabbväxaren Mobileye.

Samtidigt som tillväxtpotentialen inom detta produktområde är betydande så är konkurrensläget delvis annorlunda. Mycket av produktutvecklingen är inom mjukvara och konkurrensen kommer d��rmed delvis från it-branschen. Inom segmentet självkörande bilar tar ofta elbilstillverkaren Tesla samt it-jättar som Google och Apple för sig av medie­utrymmet. Flest patent inom det området har dock fortfarande de stora traditionella bil­tillverkarna med Toyota och tyska Daimler i toppen.

För innevarande år spår Autoliv en organisk tillväxt kring 5 procent och en rörelsemarginal på mer än 9 procent. Autoliv har en stabil historik av att ge prognoser som i princip alltid uppfylls och överträffas. Fem av de sex senaste åren har bolaget slagit sina egna prognoser för den organiska tillväxten. Sedan 1997 har bolaget i genomsnitt vuxit med 6 procent årligen. Vi räknar med den takten även framöver adderat med fortsatt, om än i liten skala, ökade marknadsandelar. Inte minst i spåren av Takatas problem.

Autolivs mål är att omsätta 12 miljarder dollar 2019. Det innebär en årlig tillväxt på 7 procent per år och inkluderar även förvärv. Autoliv har dock historiskt inte varit något förvärvsdrivet bolag. I presentationen från kapitalmarknadsdagarna i oktober presenteras även ambitionen att nå en omsättning på 15 miljarder dollar år 2019. Det kommer att kräva större förvärv.

Lönsamhetsmässigt har rörelsemarginalen pendlat kring 8 procent under ganska många år. Justerat för kapacitetsanpassningar och kartellrelaterade ärenden hamnade rörelsemarginalen på 9,7 procent för 2015. Vi bedömer att marginalen ligger kvar på samma nivå eller snäppet lägre de närmaste två åren, bland annat på grund av ökade ­investeringar i forskning och utveckling.

Historiskt har koncernen dessutom varit snabb med att parera effekterna av vikande efterfrågan. Lokal produktion i Asien och ökad tillverkning i lågkostnadsländer i Europa ger på sikt stöd för en förbättrad lönsamhet. Företagsledningen med vd Jan Carlson i spetsen har lyckats mycket väl med rationaliseringarna samtidigt som kassa­flödet och avkastningen för aktieägarna har bibehållits.

På risksidan finns såklart att Autoliv skulle hamna i liknande problem som konkurrenten Takata. Givet den stora marknadsandelen är Autolivs andel av återkallade produkter inom industrin mycket låg, kring 1 procent. Kostnaden för forskning och ­utveckling växer dock och hamnar i intervallet 6–6,5 procent under 2016, vilket är högre än fjolårets 5,7 procent.

Höga produktutvecklingskostnader är samtidigt en av inträdesbarriärerna i branschen. Även om mycket tester kan simuleras i datorer så krävs fortfarande fullskaletester och stora utvecklingsresurser. Dessutom är ofta säkerhetssystemen djupt integrerade i tillverkarnas system, vilket innebär en ­extra tröghet för Autolivs kunder att byta ut lösningarna.

Autoliv är ett kvalitetsbolag med en stark marknadsposition, bevisad intjäningshistorik och goda tillväxtutsikter. Efter årets stora kursfall handlas aktien till p/e 14 och ev/ebit 10 på våra prognoser för 2016. Det är relativt attraktivt givet de ljusa utsikterna för vinsttillväxt som faktiskt står för dörren. Lägg därtill fortsatta återköp samt kvartalsvisa utdelningar. Köp med riktkurs 1 050 kronor på ett års sikt.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.