Lohilo Foods ökar intäkterna men förlusten steg

Lohilo Foods redovisar ökande intäkterna samtidigt som förlusten steg i första kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Lohilo
Lohilo Foods säljer glass och funktionella livsmedel som exempelvis drycker. Just funktionell dryck är ett snabbt växande område med aktörer som Nocco.
Nettoomsättningen steg 12,5% till 58,7 miljoner kronor (52,2).

Bruttovinsten blev 21,3 miljoner kronor (17,8), med en bruttovinstmarginal på 36,3% (34,1).

Ebitda-resultat blev -7,3 miljoner kronor (-4,0).

Rörelseresultatet blev -9,0 miljoner kronor (-5,5).

Resultatet före skatt var -9,2 miljoner kronor (-5,8).

Resultatet efter skatt blev -9,2 miljoner kronor (-4,7). Resultat per aktie hamnade på -0,62 kronor (-0,37).

”Det första kvartalet kännetecknas av fortsatt positiv utveckling med en tillväxt på 20 procent på den svenska marknaden. De egenägda varumärkena fortsätter att växa på ett mycket tillfredsställande sätt både genom ökad distribution, nyhetslanseringar och ökad efterfrågan. Lanseringen av Lohilo i Kina på e-handelsplattformen Taobao sker i samband med kinesiska nyårets slut. Förvärvet av Superfruit Scandinavia genomförs under slutet av kvartalet och kommer medföra en förstärkning av produktsortiment samt flera synergieffekter under de nästkommande åren. De strukturella förändringarna som genomfördes under föregående år fortsätter att förbättra bruttomarginalen under ett, i normala fall, svagare kvartal”, kommenterar VD Tyrone Andersson i delårsrapporten.

”Den svenska marknaden fortsätter att gå starkt. Vi förstärker våra positioner inom dagligvaruhandeln och ökar vår tillgänglighet betydligt. Särskilt positivt är alla de nya produktlistningar som erhållits under de viktiga lanseringsfönstren under våren. Dessa listningar kommer medföra ett bättre sortiment och mer synlighet i butik under hela året. Den svenska e-handeln fortsätter att utvecklas på ett mycket starkt vis med ökad trafik och konverteringsgrad. Detta har resulterat i all-time-high-försäljning under kvartalet. De olika restriktioner som genomförts runtom i världen har gjort att exporten utvecklats svagare än planerat. Den finska marknaden samt mellanöstern fortsätter, till trots att utveckla sig starkt. Den kinesiska e-handelsstarten har utvecklats enligt plan och vi fortsätter att bygga vårt varumärke. Nya produktlistningar i bland annat Holland och Tyskland gör att efterfrågan bör öka så snart pandemin släpper sitt grepp”, fortsätter Tyrone Andersson.

Lohilo Foods, Mkr Q1-2021 Q1-2020 Förändring
Nettoomsättning 58,7 52,2 12,5%
Bruttoresultat 21,3 17,8 19,7%
Bruttoresultatmarginal 36,3% 34,1%
EBITDA -7,3 -4,0
Rörelseresultat -9,0 -5,5
Resultat före skatt -9,2 -5,8
Nettoresultat -9,2 -4,7
Resultat per aktie, kronor -0,62 -0,37
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.