Madonna-effekt väntas lyfta H&M
Augusti månads försäljningssiffror är fortfarande okända men analytikerna spår en försäljningsökning på i snitt 12,4 procent. Det framgår av Nyhetsbyrån Tickers sammanställning av 15 analytikers prognoser.
I mitten på augusti presenterades försäljningssiffrorna för juni och juli. Farhågorna om att det extremt varma vädret skulle påverka försäljningen kraftigt negativt visade sig i stort vara obefogade. Det fick aktiekursen att klättra uppåt och sedan mitten på augusti har den stigit med närmare 10 procent. Även Lindex, som inte presenterar försäljningssiffror, fick sig en rejäl knuff i rätt riktning. Sedan mitten på augusti har aktien stigit med närmare 20 procent.
Och i slutet på september höjde Lehman Brothers målkursen för H&M, från 306 kronor till 320 kronor. Idag handlas aktien till 293 kronor. Lehman höjde samtidigt målkurserna för flera andra bolag inom den europeiska klädsektorn med anledning av positiva utsikter för branschen. Exempelvis höjdes målkurserna för Inditex, Next, Marks & Spenser.
Samtidigt är förväntningarna på H&M-rapporten inte särskilt högt ställda. Resultatet före skatt väntas landa på 3.588 miljoner kronor, vilken kan jämföras med 3.324 miljoner för samma period förra året. Det innebär att H&M förväntas presentera ett relativt svagt kvartal, jämfört med den historiska ökningstakten. Enligt analytikerna är dock de relativt svaga siffrorna redan diskonterade i aktiekursen.
Fokus kommer att ligga på bruttomarginalen som förväntas landa på 58,3, vilket kan jämföras med 58,8 procent för motsvarande period förra året. Enligt H&M:s finanschef, Leif Persson, kan bruttomarginalen komma att pressas med 0,3 procentenheter på grund av rea-effekten.
En orsak till att bruttomarginalen för tredje kvartalet betraktas som särskilt intressant är att konkurrenten Inditex rapporterat en nedgång i sin bruttomarginal med 2,4 procentenheter. Klädkedjan skyller på en negativ dollareffekt och frågan är hur valutan har påverkat H&M:s marginaler.
– En marginalförsämring på 2,40 procentenheter är väldigt mycket. Och det är för mycket för att det bara ska kunna förklaras med dollareffekten. Om man har lång period då dollarn försvagas eller förstärks så påverkar det inköpspriserna och det påverkar den långsiktiga marginalen. Men från ett kvartal till ett annat så slår det inte särskilt mycket tack vare att man hedgar effekter. Så för Inditex del så är det en bortförklaring. Inte minst med tanke på att en väldigt stor del av deras produktion sker i Spanien, säger en analytiker som Affärsvärlden.se talat med.
Förutom bruttomarginalen kommer analytikerna till stor del att fokusera på lagernivåerna och på utsikterna för höstförsäljningen. “H&M:s höst- och vinterkollektion ser stark ut och efterfrågan gynnas, enligt vår syn, för närvarande av en positiv “Madonna-effekt”, skriver en investmentbank i en kommentar enligt nyhetsbyrån Ticker.
– Intressant är också om de säger något mer om sina expansionsplaner. Nu har H&M gått in i mellanöstern, vilket på lång sikt är det en intressant marknad, och i vår kommer de att gå in i Kina. H&M växer hela tiden genom expansion, men det är värt att notera att expansionstakten just nu än högre än vad den varit under de tidigare kvartalen. Men det är först under fjärde kvartalet vi börjar se resultatet av det, säger en analytiker.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.