Malin Lönnqvist, finalist Årets Bolagsjurist: ”Tekniken ligger före juridiken”

På den digitala posttjänsten Kivra är bolagets chefsjurist nära bolagets affärsutveckling. ”Att som jurist verka i en disruptiv miljö innebär att vi behöver vara duktiga på att spana runt hörn”, säger Malin Lönnqvist som är finalist i utmärkelsen Årets Bolagsjurist.
Malin Lönnqvist, finalist Årets Bolagsjurist: ”Tekniken ligger före juridiken” - kivrajurist

ÅRETS BOLAGSJURIST

För elfte året i rad delar Affärsvärlden ut Årets Bolagsjurist tillsammans med Sveriges Bolagsjurister och Vinge. Syftet är att lyfta bolagsjuristens roll och visa på hur bolagsjuristen gör skillnad för affären och verksamheten. Förutom huvudkategorin Årets Bolagsjurist så utses även Årets Uppdrag och Årets Stjärnskott. Vinnarna tillkännages den 19 april.

Malin Lönnqvist inledde sin juristbana på Mannheimer Swartling direkt efter examen och stannade på advokatbyrån i sex år fram till 2017. Under den perioden fick hon möjlighet att jobba i Bryssel samt testa olika verksamhetsgrupper. Hon började i miljögruppen och gick sedan till byråns Corporate Sustainability and Risk Management-grupp.

Efter livet som affärsjuridisk konsult började hon som bolagsjurist på den digitala posttjänsten Kivra. Hon klev på som ensam jurist för sex år sedan och har sedan dess byggt upp ett, för verksamheten, ganska stort team med ytterligare tre bolagsjurister.

Som digitalt postlådeföretag befinner sig Kivra i en verklighet där mycket förändras både snabbt och samtidigt. De senaste åren har Kivra dessutom gått från att vara enbart en digital brevlåda till att bli en ”bättre plats för dina viktigheter”. För att kunna bredda tjänsten har juridiken varit central. En större mängd av information som hanteras av Kivra – brev, fakturor, vårdkallelser, covidbevis med mera – innebär att GDPR- och privacyfrågor får en helt central roll.

”I och med nya typer av brev behöver Kivra löpande analysera vad detta betyder för tjänsten och vilka regelverk som kan komma att aktualiseras”, säger Malin Lönnqvist.

Ur ett juridiskt perspektiv är det tydligt att Kivra har gett sig in i en anrik bransch där postväsendets fysiska leveranser av brev till människors hem utmanas av nya aktörer.

”För oss är det fortfarande påtagligt att tekniken ligger före juridiken. Vi har inte lagregler som specifikt träffar oss, jämfört med exempelvis postlagen som gäller för fysisk post. Däremot måste vi följa Myndigheten för digital förvaltning, DIGG:s villkor för brevlådeoperatörer. Det i sin tur leder till att vi är väl rustade för efterlevnad av olika typer av lagstiftning som kan komma att träffa oss i framtiden.”

Att verka i en disruptiv miljö är förstås inte enkelt, men det är just det som Malin Lönnqvist uppskattar med sitt jobb:

”Utmaningen är det som är allra roligast. För vi är med och skapar en ny verklighet. Att – som jurist – verka i en disruptiv miljö innebär att vi behöver vara duktiga på att spana runt hörn och lägga mycket kraft och energi på just det, alltså vilken utveckling tror vi oss ana och vilken roll har vi att spela i den utvecklingen?”

Saknas det något inom juridiken vad gäller digital posthantering – om man jämför Sverige med andra länder?

”Det händer mycket på området just nu. Regeringen har precis tillsatt en utredning om ett eventuellt obligatorium kring digital brevlåda, både för myndigheter som skickar och för privatpersoner som mottagare, vilket påminner om den danska modellen. Men jag ser inget som saknas i relation till andra länder. Sverige har byggt sitt system kring en valfrihetsmodell som har varit framgångsrik på många sätt.”

Vad ligger på ditt bord just nu?

”När jag klev in i den här rollen hade jag och vi två tydliga målbilder: dels att lägga mycket kraft och energi på teamet, dels att ha tid att lyfta blicken: vara strategisk och spana framåt. De två frågorna ligger fortsatt och självvalt på mitt bord. Här och nu klurar vi annars på flera spännande produkter och lösningar som förhoppningsvis lanseras inom kort. Där är det mina kollegor i teamet som är first lines och befinner sig närmast affären. Juristfunktionen hos oss är byggd utifrån affärsområden och inte rättsområden – något som har varit ett framgångsrecept – inte minst för att öka redundans.”

I juristteamet jobbar de aktivt med resultat- och målstyrning. De sätter mål per tertial. En ständig fråga handlar om när i produktutvecklingen som det är mest optimalt att juristfunktionen involveras.

”Vi vill ju alltid komma in så tidigt som möjligt i processen, samtidigt som planerna måste vara ganska konkreta för att vi ska kunna ge bra vägledning och stöttning. I och med vårt arbetssätt – vi jobbar agilt och planerar vårt arbete i tvåveckorssprintar precis som produktorganisationen – har vi goda förutsättningar att hitta bästa möjliga tajming. I övrigt lägger vi mycket kraft och energi på möjlighetssökande framtidsspaning när det gäller nya regleringar. Vi ser primärt på kommande lagstiftning som något affärsstrategiskt snarare än något betungande.”

Kivra har tunga ägare i ryggen – 41an Invest, som ägs och drivs av H&M-familjens Karl-Johan Persson och Stefan Krook, samt FAM (Wallenbergstiftelserna). Övriga ägare är styrelse och personal, däribland chefsjuristen Malin Lönnqvist.

Du sitter även i ledningsgruppen på Kivra. Vad utmärker en bra chefsjurist?

”En bra chefsjurist lägger mycket tid och kraft på ledarskap – att checka in med teamet, ge löpande och stärkande feedback och vara med i prioriteringar – allt i syfte att skapa ett så starkt och välmående team som möjligt. I övrigt ser jag att både chefsjuristen och bolagsjuristerna måste ha ett intresse och en stor förståelse för affären. Målbilden är att vara så nära affären som bara är möjligt. Bra chefsjurister och bolagsjurister behöver också vara lösningsorienterade, kommunikativa och relationsbyggande.”

Hur mycket lägger ni ut externt på advokatbyråer?

”Det har varierat en del över tid. Från början lade vi ut relativt lite till att under senare år ha haft stöttning i ett flertal lite större frågor. Vi har ett antal byråer som vi har upparbetade relationer med vilka vi uppskattar mycket.”

Vad kan advokatbyråer bli bättre på? Tre tips!

”Från ett klientperspektiv är det väldigt uppskattat när byråerna på riktigt vill förstå oss och vår affär på djupet. En klassisk kommentar är väl annars att byråerna bör undvika för långa resonerande å-ena-sidan-å-andra-sidan-svar och istället ge tydliga rekommendationer. Tror också att byråerna gör helt rätt i att fortsätta jobba med och prioritera hållbarhetsrelaterade frågor och möta det stora behovet i de frågorna.”

Vi delar ju ut pris till bolagsjurister för att man tycker att er roll inte syns särskilt ofta. Samtidigt håller näringslivet på att bli allt mer juridifierat – delar du den bilden?

”Ja, jag håller med. Men från Kivras perspektiv är det något positivt – vi försöker som sagt aktivt att integrera juridiken i resten av affären och undviker på så sätt att jobba i silos och minimerar risken för att juristfunktionen ses som ett trist rundningsmärke. I och med utvecklingen och att det juridiska landskapet blir alltmer komplext är det avgörande att lägga tid och resurser på att hänga med. Och för egen del kan jag inte tänka mig något roligare än i de fall juridiken spelar en central affärsstrategisk roll.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco