Media
Medieinvesteringarna har minskat
Under januari 2016 minskade medieinvesteringarna med nästan 40 miljoner kronor jämfört med samma månad föregående år. De flesta mediekategorier backar och uppvisar en negativ tillväxt.
Internet och TV är de mediekategorier som ökar under januari, +4,9 procent respektive +3,8 procent, jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar en ökning med över 11,5 miljoner kronor för internet och nästan 12 miljoner kronor för TV under januari 2016.
“Medieinvesteringarna 2016 inleder svagt och investeringsnivån är den lägsta för januari sedan 2010. Flertalet mediekategorier backar kraftigt, däribland sök. Jag tror dock att tappet för sök till stor del kan förklaras av att flera mediebyråer har specialistbyråer i sitt nätverk som hanterar kategorin för sina mest sökintensiva kunder. Dessa volymer redovisas inte i mediebyråbarometern”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
De mediekategorier som har haft den tuffaste inledningen på året återfinns inom print. Sett till enskilda kategorier inom print backar fackpress mest med omkring 42,1 procent. Landsortspress backar med 2,9 procent, men den totala volymen om 54 miljoner kronor är i linje med tidigare januarimånader.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.