Miljardbudet följs av fler

När Investor gör sig av med WM-data är det signalen till att fler storaffärer är på gång. Samtidigt går det inte att utesluta att nya budgivare kan blanda sig i leken.

En gång är ingen gång. Två gånger är en vana. Men beskedet att Investor för tredje gången på några månader medverkar i en stor strukturaffär med ett av sina kärninnehav ger en tydlig signal – bolaget ser inget egenvärde i att behålla sina ägarposter för sakens eller maktens skull. Tvärtom drivs Investor av allt att döma i allt högre grad av “vanliga” kapitalistiska motiv – att tjäna så mycket som möjligt på sina innehav.

För mindre aktieägare är valmöjligheterna med WM-data-affären inte så många. Det är kort sagt inte så mycket att snacka om när båda grundarna, Thord Wilkne och Hans Mellström samt största ägaren Investor säljer ut allt de har på en gång. Försäljningarna får därmed ses som ett säkert tecken på att konjunkturtoppen är nära.

Till skillnad från hur det gick till när Gambro under stora konvulsioner köptes loss från börsen tycks Investor ha gjort det mest rätt den här gången. Bolaget har inte bara väntat ut det brittiska bolagets trevare, som enligt WM-datas finanschef Rickard Petri, lades ut redan i slutet av förra året utan har också försäkrat sig om att andra eventuella budgivare ska ha en chans. I avtalet med de brittiska köparna har Investor lämnat två principiellt viktiga nödutgångar.

För det första öppnar Investor för nya budgivare. I praktiken ber man dem träda fram och erbjuda mer än 30 kronor per dag, minst 8 procent högre än britternas bud. En sådan utveckling är fullt möjlig. Ett par gånger tidigare i år har WM-data-aktien betalats till priser som ligger i nivå med måndagens budkurs.
För det andra öppnar Investor för att bolaget kan dra undan mattan för hela affären om brittiska LogicaCMG:s aktiekurs faller så mycket att budvärdet minskar med 12 procent.

Reaktionerna den första dagen, i måndags, var nästan i den nivån. Det brittiska bolagets aktie backade med 7 procent.
För både WM-data och it-konsultbranschen är affären som värderas till nära 12 miljarder kronor välkommen. WM-data får en stark huvudägare i en brittisk moderkoncern som med WM-datas 10 000 anställda får tillsammans 40 000 anställda i en affär som sägs passa som hand i hanske – få överlappningar och framöver

Nu kan nya strukturaffärer bli aktuella – närmast till hands ligger att britterna säljer ut industridelen inom Caran, so mstår för ungefär en tiondel av WM-datas omsättning.
På längre sikt väntar andra affärer. I den rikhaltiga floran av små it-konsulter kan plötsligt alla vara uppköpskandidater. Men fokus har i praktiken hastigt och lustigt flyttats från just småbolagen till de stora nordiska företagen.

WM-data och dess värsta konkurrent, Finlandskontrollerade Tietoenator, har stora likheter med varandra och bör vara attraktiva för en lång rad stora internationella aktörer. De två har stor dominans i Sverige och Finland och är små på andra håll i Europa. Skillnaden då? Tietoenator saknar dominerande huvudägare och därmed bör vara ännu lättare att köpa ut från börsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.