Mobil tillväxt på efterkälken
De nordiska bolagen hade redan för flera veckor sedan delat upp dagarna mellan sig. Sony Ericsson får söndagskvällen, Ericsson, med koncernchefen Carl-Henric Svanberg tar måndag morgon. Strax före lunch är det Nokiachefen Olli-Pekka Kallasvuos tur att ta över. Telia siktar på onsdag lunch och Telenor håller presskonferens på torsdag.
Vad ska de prata om?
Nya mobiltelefonmodeller räcker knappast för att skapa rubriker. Inte när världens största tillverkare Nokia väntas komma med 50 nya modeller bara i år.
Nej, nu väntar sig tillresta journalister, förra året var de cirka 1 500, i stället uppgifter om partnerskap och om strategiska produktsamarbeten. Och om nya miljardförvärv. Inte minst Ericsson har i praktiken utlovat flera förvärv.
Men i fokus lär en fråga finnas på den stora telekommässan i 3GSM World Congress i Barcelona nästa vecka. Och den fråga som är viktigare än alla andra är: Hur ska det bli fart på tillväxten i mobiltelebranschen igen. Hur ska branschen utvecklas från att vara en mogen bransch till att åter bli en tillväxtnäring. I det officiella programbladet är den programpunkt som kommer först illustrerar just detta: Strategier för tillväxt.
En av huvudtalarna är Carl-Henric Svanberg. Och problemet illustreras kanske bäst av just telekomjätten Ericsson. I bolagets egna färska prognoser för hur stor marknadstillväxten inom mobiltelenät väntas bli i år är siffran måttliga 5 procent, enligt vad Svanberg sade i förra veckan. Oberoende bankanalytiker tror till och med på en krympande marknad i år.
– Tillväxten i mobiltelebranschen sker framför allt i utvecklingsländer. Om man jämför med internetutvecklingen där vi har en stark trafikutveckling varje år även i industrialiserade länder så kan man nog säga att mobiltelefoni har tappat en del både tillväxt och innovationskraft, säger Bengt Nordström, konsult i telekombranschen vid företaget Incode Wireless, sedan några månader en del av infrastrukturföretaget VeriSign, och en av dem som ska framträda vid Barcelonamässan.
Helt nya användardrivna internettjänster som YouTube driver trafik med betydligt större ökningstakt i volymer än vad mobiltelefonbranschen är i närheten av. Satsningarna på musiknedladdning och bildkameror har, i relation till Internettrafiken, bara skapat små framgångar.
– Vi brukar säga att YouTube ensamt under 2006 stod för lika mycket trafik som hela internet år 2000, säger Bengt Nordström.
Det har skapat en intensiv jakt på nya tjänster inom mobiltelefonbranschen. Datatrafiken i mobiletelenäten har i stort sett uteblivit vilket bland annat har fått till följd att de nya 3g-näten står nästan tomma. Räknar man bort SMS-trafiken så står datatrafiken i mobiletelenäten för 5-10 procent av all trafik.
Dyra taxesystem brukar allmänt pekas ut som den enskilt största boven men ett resultat av jakten på nya så kallade killer applications är de specialdesignade tv-program för mobiltelefoner som indiska bolag, med skådespelare från Bollywood, har skapat och som presenteras nästa vecka. Eftersom mobiltelebranschens branschorganisation GSM Association har stöttat satsningarna finansiellt så kan man räkna med att denna telefontv får god allmän spridning på måndag:
– Rent allmänt kan man säga att mobil tv är en av de viktigaste frågorna i branschen just nu, säger Bengt Nordström.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.