Nätets mellanhand gör entré på börsen

Dyr aktie i ett bolag som har framtiden för sig. Affärsvärlden gillar mellanhanden inom e-handeln, Tradedoubler.

“En försäljningskanal för e-handlare”. Så beskriver den senaste i raden av nya börs-vd:ar, Tradedoubler-chefen Martin Henricson, det egna företaget.

Ett annat sätt att se på bolaget är som webbsurfarens ständiga skugga, som lockar dig till särskilda köpsajter på internet, kontrollerar och rapporterar vilka sajter du besöker och vad du handlar – och som sedan ser till att få betalt för jobbet. Bolagets produkter och nätverk förmedlar kontakter mellan e-handelsföretag som annonserar och de sajter som publicerar annonserna. Huvuddelen av intäkterna får bolaget som provision på e-handelsaffärer.

Normalt tar Tradedoubler, liksom till exempel den tyska konkurrenten Zanox, 30 procent på det som annonsörerna betalar för att göra reklam på populära webbsajter. Betalning utgår i de flesta fall först när affärerna verkställts. Taxan varierar från några ören till över 100 kronor.

Fem år i rad har bolaget vuxit snabbt till en omsättning i år kring 1 miljard kronor.

Risker saknas inte. Inträdesbarriärerna i branschen är låga och konkurrenterna är många. Bara i Storbritannien, där Trade-doubler är stora, finns 18 konkurrenter. I andra europeiska länder, som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien, konkurrerar svenskarna i första hand med jämnåriga och jämnstora Zanox.

En annan risk är att ny teknik gör bolagets verksamhet överflödig eller att stora internetsajter, som Yahoo eller Google, tar över mer och mer av annonsförsäljningen på egen hand.

Den mest påtagliga risken, enligt vd Henricson, är att företaget inte hinner med att svälja alla nya kunder som lockas in i Tradedoublers nätverk.

Bolaget är finansiellt starkt och gör noteringen för att grundare och fonder, bland andra George Soros, ska kunna casha hem. I år tar bolaget stora engångskostnader för noteringen men företaget har en historia av stabil lönsamhetstillväxt.

Med ett planerat börsvärde på 2,5- 3,4 miljarder kronor betyder det att varje anställd är värd fantastiska 12 miljoner kronor. Några svenska jämförelseaktier finns inte. Men börsaktier inom reklam och internet finns i Norge (Fast Search & Transfers) och USA. En jämförelse faller väl ut för Tradedoubler.

Utförsäljningspriset har satts till 90-120 kronor per aktie. Vid relativt små vinstökningar de närmaste åren landar vinstmultiplarna (p/e) på 36 för nästa år och 29 för året efter (räknat på en kurs mitt i intervallet). Vid en nettovinst på 110 miljoner kronor, som rådgivarna Carnegie och Goldman Sachs räknat med, är p/e-talet 28 för nästa år.

Den som köper aktier i Tradedoubler skaffar sig en exponering mot internethandel. Den ökar. Och Tradedoubler, som har ambitiösa utlandsplaner, lär växa vidare med den. Hur mycket? Ingen vet, men trots att bolaget värderas som ett förhoppningsföretag från it-yrans tid är aktien värd att chansa på.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.