Nya kraftmätningar i Volvo

Det drar ihop sig till en ny kraftmätning i Volvo. En styrelsestol blir ledig i vår. Christer Gardell vill gärna ha den. Men övriga storägare är kallsinniga och väntas, enligt uppgift till Affärsvärlden, föreslå en utländsk ledamot.

Förra årets uppmärksammade maktkamp i Volvo kulminerade med att fondaktivisten Christer Gardell snuvades på den styrelseplats han så gärna ville ha. Handelsbanksfären och de institutionella ägarna i det som kallas Grupp 7 – eller Volvos Vänner – enades till slut om att utöka styrelsen med en plats. Men den gick till Autolivs dåvarande vd Lars Westerberg. Maktstriden beskrevs utförligt i Affärsvärlden den 4 april 2007.

I somras blev Christer Gardells fond Cevian av med sin partner i kampen om inflytande i Volvo, aktivistfonden Parvus. Då sålde Parvus sina Volvoaktier som låg parkerade i det gemensamägda bolaget Violet Partners.

Dessa aktier köptes av Industrivärden för lånade pengar, investmentbolaget ökade sin skuldsättning för att klara affären (läs även artikeln “Industrivärdens dilemma” på sidan 50). Industrivärdens förvärv sågs av många som en maktdemonstration och tolkades som att Christer Gardells maktambitioner i Volvo kunde skrivas av.

Men under hösten köpte Violet vid två tillfällen totalt 6 miljoner röststarka A-aktier och holdingbolaget är nu den tredje största ägaren röstmässigt, efter Renault och Industrivärden. Och enligt Affärsvärldens källor när Christer Gardell fortfarande hoppet om en styrelseplats.

En styrelsestol blir ledig vid stämman den 9 april, då förre Sandvikchefen P-O Eriksson, som fyller 70 i år, lämnar. Och Christer Gardells kompanjon Lars Förberg, som sitter i Volvos valberedning, ska ha lanserat Gardell som ersättare.

Christer Gardell själv svarar undvikande på frågan om han vill ha en styrelseplats i Volvo. Men han tycker att det finns en hel del att göra i bolaget och att den nuvarande styrelsen agerar för långsamt.

– Vi är långsiktiga och vi vill vara med och påverka bolaget, i eller utanför styrelsen. Vi har förtroende för ledning och styrelse i dag, men vi kommer inte att ha kvar förtroendet om det inte sker betydande förbättringar under 2008 när det gäller effektiviteten och marginalerna, säger han.

– Om vårt förtroende för styrelsen förändras så kommer vi att vidta åtgärder, men det innebär inte att vi kommer att sälja aktier.

Vad är fördelen med att sitta i styrelsen?
– Erfarenhetsmässigt så är fördelen att engagemanget är annorlunda om man är ägare. Ägarna är till exempel mer otåliga inför ineffektivitet i bolaget. Annars finns alltid risken att styrelsen lutar sig tillbaka och ägnar sig åt att dricka kaffe, i stället för att ta itu med problemen.

Står Volvos styrelse på tårna, tycker du?
– Vi hade velat se lite bättre resultatutveckling i bolaget. Vi tycker till exempel att kostnaderna för det som kallas G&A (general & administrative, ungefär motsvarande over head, reds anm) är för höga. Vi skulle vilja se att effektiviteten, kontrollen och styrningen i Volvo liknade GE snarare än den mer klassiska göteborgska kulturen.

Men Volvos övriga ägare är inte lättflirtade. I valberedningen som är ovanligt omfångsrik, nästan lika stor som styrelsen, sitter – förutom Förberg – Volvos ordförande Finn Johnsson, Carl-Olof By och Bengt Kjell som representanter för Handelsbanken respektive Industrivärden, Björn Lind från SEB, Christer Elmehagen från AMF Pension och Thierry Moulonguet från Renault.

Här finns åtminstone tre mer eller mindre uttalade motståndare till att ha Gardell i styrelsen, nämligen Johnsson, By och Kjell. Renault ska hålla en förhållandevis låg profil i frågan och förlitar sig rätt mycket på de svenska storägarna. Det betyder att avgörandet till stor del faller på AMF och SEB som ingår i den informella ägargruppen G7 (där även Robur, Skandia, Alecta samt Andra och Fjärde AP-fonden är med).

Men G7 stödjer inte Gardells kandidatur, enligt Affärsvärldens källor.

– Han har bränt sitt krut genom att ständigt vara ute i media och snacka. Det finns inget förtroende för honom och det skulle inte fungera med en sådan person i Volvos styrelse, säger en person med inblick i nomineringsarbetet.

I stället väntas valberedningen föreslå ytterligare en utländsk ledamot i styrelsen vid sidan av Louis Schweitzer, Philippe Klein, Ying Yeh och Peter Bijur. Det betyder att utlänningarna då skulle vara i majoritet bland de stämmovalda ledamöterna.

– Det finns gott om mycket kvalificerade utländska personer som skulle passa mycket bra i styrelsen, säger en annan källa till Affärsvärlden.

Valberedningens förslag ska offentliggöras senast i samband med kallelsen till stämman, som ska gå ut senast den 12 mars.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.