Per Lindberg fick rätt om Fingerprint Cards

Den som följde telekomanalytikern Per Lindbergs säljråd på Fingerprint Cards i fjol kan i dagsläget glädjas över ett bra investeringsbeslut.

Fredagen den 22 januari 2016 publicerades Per Lindbergs analys av Fingerprint Cards som fick namnet Fingermania in Scandinavia. Den 161 sidor långa analysen mynnade ut i ett säljråd med riktkursen 200 kronor, vilket motsvarar 40 kronor efter den aktiesplit som bolaget genomförde i maj samma år. Därmed indikerade han ett kursfall på över 50 procent från den dåvarande nivån.

”Det är inte en fråga om om utan när FPC:s hegemoni i Kina kommer att decimeras”, skrev Per Lindberg bland annat i analysen.

Per Lindberg har fått utstå stark kritik för den negativa analysen och han förärades också öknamnet Stolle-Per av belackarna.

På tisdagen gick Fingerprint Cards ut med en vinstvarning där bolaget nu spår en halvering av intäkterna för det första kvartalet 2017. Biometribolaget meddelade också att utdelningen dras tillbaka.

Beskedet fick aktien att sjunka kraftigt på börsen. Klockan 15.00 på tisdagen var kursen ned drygt 28 procent till cirka 36,20 kronor. Därmed har Fingerprint Cards fallit en bra bit under Per Lindbergs riktkurs på 40 kronor.

– Förutom den numera erkända lageruppbyggnaden, som man kunde skönja i rapporterna redan förra sommaren, så är den underliggande och verkliga orsaken till bolagets finansiella kollaps att ett flertal konkurrenter nu hunnit ikapp, säger Per Lindberg till Affärsvärlden och fortsätter:

– Det senare är givetvis ett förhållande som kunderna nu utnyttjar kraftfullt vilket resulterar i markant lägre marknadsandelar, intäkter och framförallt vinst från rörelsen, säger Per Lindberg till Affärsvärlden.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.