”Restaurangdelen växer starkt”

Hemköps vd Thomas Gäreskog tar emot på Hemköps kafé Reko på Torsplan i Stockholm. I taket hänger färgglada vimplar för att fira Hemköps 60-årsjubileum. Sedan starten i Borlänge 1958 har butiksbeståndet vuxit till 190 butiker och under 2017 omsatte butikerna tillsammans drygt 6,2 miljarder kronor.

Thomas Gäreskog kommer ofta till kaféet, han har sitt kontor bara några våningar upp. Hela Axfood-koncernen har sitt huvudkontor här, exkluderat för Willys som har sitt säte i Göteborg.

– Vi går ofta ned i butiken för att känna av stämningen och för att få träffa kunderna. Det är otroligt viktigt med kundkontakten och att känna att man är nära vår verksamhet, som är butiken. Utan den finns det ju inget Hemköp.

Kaféets inriktning är ekologisk. ”Flexitarian” och ”Vegan”, står det skrivet bland blommor och blad på en stor griffeltavla. Orden syftar till de mer eller mindre vegetariska kosthållningar som blivit populära under de senaste åren.

– Vi märker att den vegetariska trenden växer oerhört starkt. Jag är själv flexitarian. Jag och min familj äter helt vegetariskt två tre gånger i veckan.

Kaféet är en del av den konceptutveckling som inleddes när Thomas Gäreskog blev vd för snart sex år sedan. Efter flera år som butikschef på Ica och två år som försäljningschef på Hemköp hade han sett att kunderna efterfrågade ett nytt sortiment med mer färdigmat och måltidslösningar. I dag säljer butiken där kaféet är lokaliserat cirka tusen luncher om dagen. Precis som i resten av den svenska dagligvaruhandeln har besöksnäringen ätit sig in i branschen och ett sätt att möta den trenden för flera handlare är att sälja färdiga rätter.

– Restaurangverksamheten växer väldigt starkt hos oss, kunderna gör en förflyttning från restaurang till butik. Det förenklar för kunden, de kan veckohandla och köpa en vällagad lunch på samma ställe.

Under Thomas Gäreskogs tid på Hemköp har e-handeln vuxit, om än från blygsamma nivåer. Axfood har flera e-handelskoncept: dels finns den renodlade näthandelsbutiken Mat.se, dels Middagsfrid, som säljer färdiga matkassar. De kunder som handlar i Willys och Hemköps e-handel får betala för plocket och transporten men till samma pris på varorna som i butiken. Ännu finns inte någon gemensam e-handelsplattform, även om det kan komma i framtiden.

– Hemköp är både butik och e-handel, men utan ett eget varulager, de utkörda varorna har plockats i Hemköp-butiken. Mat.se är ju ren e-handel. Men vi tittar mot att hitta effektiviseringar gällande hur vi ska plocka varorna. Under första kvartalet 2019 kommer vi ha ett gemensamt plocklager för e-handeln varumärken emellan, Willys inkluderat.

Annars finns det synergier i koncernen. Axfood har flera stödfunktioner inom koncernen, hela inköps- och logistikdelen hanteras av dotterbolaget Dagab.

– Det är spännande att jobba i ett företag som har så nära kontakt med huvudägaren Axel Johnson. Det är som ett familjeföretag, det finns ett stort engagemang i bolaget. Jag gillar det, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund