Så mår biljättarna

GM: Störst i världen, men långt ifrån bäst
General Motors är världens största tillverkare, men tjänar i dag nästan inga pengar på sin biltillverkning. Man gör hejdundrande förluster i Europa med Opel och Saab. Utan Daewoo, som i Europa bytt namn till Chevrolet, skulle man ha fortsatt tappa marknadsandelar. Däremot går finansbolaget som tåget och räddar företaget.

Vinsten för finansbolaget är dock kopplad till bilförsäljningen i USA, eftersom man tjänar pengar på lån och leasing. GM har, liksom Ford och Chrysler, under senare år tvingats göra stora avsättningarna till pensionsfonder. Och just som man trodde att det värsta var över dök sjukvårdsräkningarna upp som det nya hotet.

Ford: Brottas med vikande försäljning
n Ford har liksom GM tappat marknadsandelar i Europa och gör här stora förluster. Jaguar fortsätter att vara ett svart hål. Försäljningen dalar samtidigt som kostnaderna för tillverkning och utveckling är höga. Liksom för GM är det finansverksamheten som räddar Ford. Samt Volvo, som bidrar till vinsten med 10-20 miljarder kronor.

PSA: Behöver hitta utanför Europa
n PSA, (Citroën och Peugeot) har visat hur design och teknik, i kombination med relativt låga priser, både kan öka försäljningen och lyfta varumärkets status. Koncernen är världsledande inom dieselmotorer för personbilar men dras med handikappet att man i stort sett bara finns i Europa.

VW: Tysk koncern med identitetsproblem
n Volkswagen har expanderat genom att köpa på sig en rad andra varumärken. En del har varit lysande affärer, som Audi och Skoda. Andra är ständiga bekymmer, som Seat. En del fullständiga katastrofer, som Bugatti där man inte har lyckats bygga en endaste säljbar bil. Volkswagen har stora problem med identiteten vilket gör att man ofta tvingas positionera om sina varumärken.

Fördelen med många varumärken är att man kan använda samma komponenter i flera av dem. Nackdelen är att man lockas fylla även dyra varumärken med billiga komponenter, vilket kunderna snart genomskådar. Höga löner och måttlig produktivitet i Tyskland skapar problem. Men koncernen har alltid haft en förmåga att ta sig igenom kriser och komma ur dem starkare än någonsin.

Daimler-Chrysler: Drar nytta av skalfördelar
Daimler-Chrysler har äntligen fått fram några storsäljande bilar i USA, och som tack vare att teknik lånats från Mercedes har varit billiga att utveckla och dessutom drar nytta av skalfördelarna i tillverkningen. I Europa har Mercedes klarat sig helskinnad genom kritiken mot bristande kvalitet och lillbilen A-klass i början usla vägegenskaper.

Kritiken har visat att all reklam är bra reklam, och den nya versionen av A-klass går som tåget. Däremot har man problem med varumärket Smart. Här försökte man utnyttja sitt väletablerade varumärke genom att introducera en traditionell småbil, Forfour, vilket kanske inte var så smart.

Toyota: Bäst i klassen
n Toyota fortsätter att växa och ge stabila vinster, främst genom pressade kostnader för utveckling och produktion samt för att man ger kunderna vad dessa vill ha. Ingen annan tillverkare lyssnar så noga på kunderna som Toyota. Man har också lyckats etablera ett varumärke i prestigeklass, Lexus.

Och i USA har man kört i gång varumärket Scion för ungdomar. Efter en trevande start, med skrala försäljningssiffror, har Toyota utökat programmet. Scion lär knappast ge någon vinst i dag. Men Toyota har lyckats fånga in unga köpare som i morgon köper större och dyrare bilar.

Renault Nissan: Omaka par blev dynamisk duo
Renault och Nissan har blivit en dynamisk duo. Annars låg liknelsen “en blind leder en blind” närmre till hands när Renault 1999 köpte in sig i Nissan och övertog ledningen. Men den handlingskraftige Carlos Ghosn gick som en torped genom den japanska byråkratin och fick fart på ingenjörernas och designernas skaparkraft. I dag är Nissan inte bara en vinstmaskin utan dessutom ett varumärke med status.

BMW: Stark comeback efter 1990-talets svacka
BMW köpte på 1990-talet varumärkena Mini, Rover, Land Rover och Rolls Royce, vilket höll på att knäcka koncernen. Efter att ha betalat för att bli av med Rover och slumpat bort Land Rover reste sig BMW mirakulöst tack vare det som man borde ha stannat vid från första början: utvecklingen av BMW-bilarnas starka image. Bättre än någonsin lyckas man nu ladda varumärket med teknik och komfort som ständigt lockar fler köpare. Med fler modeller, som stadsjeepar och en ny småbil, fortsätter expansionen. Och att Mini dessutom blev en succé gör inte saken sämre.

Hyundai: Snabbklättrare som siktar ännu högre
Hyundai, med dottermärket Kia, har ökat kraftigt i Europa och USA sedan rekonstruktionen 2002. Man siktar på att bli världens femte största tillverkare. Korea är inget låglöneland, men man lyckas ändå exportera sina produkter till låglöneländer i Asien och Östeuropa.v

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF