Scania mot alla
KRÖNIKA. Bilar är en återkommande produkt i kartell- och konkurrenssammanhang. Det kan handla om allt från de facto-reservdelsmonopol, där biltillverkarna försvårar för säljare av märkeslösa piratdelar, till inköpskarteller i skrotbranschen, där skrotfirmor vägrar lämna offerter till kommunala upphandlingar för att inte ta uppdrag från konkurrenter.
Med vetskapen om att det finns pengar att tjäna på informella, i värsta fall illegala karteller gällande bilar i livets slutskede är det inte svårt att förstå hur nytillverkade bilar, som var och en representerar hundrafalt eller tusenfalt större värden, utövar en betydligt större lockelse. Det är med andra ord inte helt oväntat att Europas hittills största kartell avslöjats i just fordonsbranschen. Noga räknat i lastbilsindustrin.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här