Scania mot alla

Fem som erkänner och en som nekar. Kartellanklagelserna är besvärliga för Scania.

KRÖNIKA. Bilar är en återkommande produkt i kartell- och konkurrenssammanhang. Det kan handla om allt från de facto-reservdels­monopol, där biltillverkarna försvårar för säljare av märkeslösa piratdelar, till inköpskarteller i skrotbranschen, där skrotfirmor vägrar lämna offerter till kommunala upphandlingar för att inte ta uppdrag från konkurrenter.

Med vetskapen om att det finns pengar att tjäna på informella, i värsta fall illegala karteller gällande bilar i livets slutskede är det inte svårt att förstå hur nytill­verkade bilar, som var och en representerar hundrafalt eller tusenfalt större värden, utövar en betydligt större lockelse. Det är med andra ord inte helt oväntat att Europas hittills största ­kartell avslöjats i just fordonsbranschen. Noga räknat i lastbilsindustrin.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets