Scania: Uppkopplade lastbilar allt mer populärt

I december levererade Scania lastbil nummer 100.000 med aktiverad uppkoppling sedan starten 2011. Det innebär att såväl ägaren som Scanias verkstäder får fortlöpande uppdateringar om hur ekipaget presterar, skriver Scania i ett pressmeddelande.

”Tjänsterna har funnits på marknaden ett par år och vi har uppnått den kritiska massa som krävs för att få hävstång på utvecklingen. I dag väljer 95 procent av de kunder som får erbjudandet att aktivera uppkopplingen, vårt mål att nå 100 procent är definitivt inom räckhåll”, heter det.

”Nu skjuter utvecklingen fart på allvar”, kommenterade Mattias Lundholm, ansvarig för Scania Connected Services and Solutions.

Funktionen ingår som standard på flertalet marknader i Europa och på ett antal större marknader i Asien och Afrika. Samtliga Scaniakunder på de aktuella marknaderna har möjlighet att koppla upp sina fordon mot åkeriet och mot Scanias verkstäder via ett baspaket som är kostnadsfritt.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.