”SEB är desperat!”
“Melker Schörling AB inbjuder till aktieteckning och noteras på First North.” Det pressmeddelandet släpptes i fredags. Av pressmeddelandet framgår att “Erbjudandet… är riktat till kunder till Skandinaviska Enskilda Banken, Private Banking (“SEB Private Banking”). Den som vill delta i Erbjudandet måste således i samband med nyemissionen öppna ett konto hos SEB Private Banking för detta ändamål”.
Private Banking-kunder är normalt kunder med minst ett par miljoner kronor att investera.
Bakgrunden till beslutet att enbart rikta sig till Private Banking-kunder är enligt Mikael Ekdahl, vice styrelseordförande i Melker Schörling AB, att man eftersträvat att få ett så ekonomiskt fördelaktigt upplägg som möjligt.
– Det är ett relativt begränsat erbjudande kapitalmässigt och vi har kommit överens om att det skulle bli alltför dyrt att sprida det i alltför många kanaler, säger Mikael Ekdahl.
John Abrahansson, chef på SEB Enskilda, förklarar att Private Banking-kunder är personer som har lite mer i plånboken än gemene man.
Varför skulle man vilja rikta sig enbart mot dem?
– Det är ju det mest kostnadseffektiva sättet att uppnå det man vill. Men det står också att den som vill öppna ett konto – vilket man kan göra utan kostnad och sista dagen – har möjlighet att göra det. Man utesluter inte någon, säger John Abrahamsson.
Men även om SEB tycker att formuleringarna går att försvara reagerar Patrik Enblad, vd för HQ Bank.
– Både Handelsbanken och SEB har i flera fall krävt att man ska ha ett konto i banken. Det är av två skäl. Dels är det enklare med betalningen av aktier, vilket är en viktig aspekt. Det andra skälet är att man naturligtvis vill få fler konton. Men att de skriver att erbjudandet är “riktat” mot “Private Banking-kunder” – det verkar desperat! Och jättekonstigt. Det har jag aldrig sett förut. De vill uppenbarligen ha fler Private Banking-kunder. HQ har en tillväxttakt på Private Banking som är irriterande för storbankerna. Men om det här är ett sätt att skaffa fler Privet Banking-kunder så verkar det vara ett dyrt sätt. Private Banking är ju till för förmögna kunder.
Ulf Peterson, chef för SEB Private Banking, reagerar på Patrik Enblads uttalande.
– Vi är rätt nöjda med den tillväxt vi redan har. De första sex månaderna har vi fått in 287 nya kunder och ökat vår förvaltade volym med 16 miljarder kronor. Vi behöver inte vara särskilt desperata, säger Ulf Peterson.
Man det faktum att man måste öppna ett konto hos SEB Private Banking…
– Det finns inget särskilt konto för SEB Private Banking. Vi har nog uttryckt oss slarvigt. Och jag vill jag betona att SEB Private Banking är en intern organisation inom SEB. Ingen blir Private Banking-kund för att man tecknar emissionen.
Varför skriver ni erbjudandet är riktat mot personer som är kunder till SEB Private Banking?
– Jag kan inte svara på det. Jag ska kika på det.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.