”Seglingen kräver totalt engagemang”

Vid sidan om arbetet lägger Handelsbankens ordförande Arne Mårtensson stor del av sin tid och sina pengar på segling. För 15 miljoner kronor köpte han en nästan 20 meter lång båt som han seglat till Island med.

– Jag tror att det är nyttigt för alla människor att ha något som engagerar en vid sidan av jobbet. I mitt fall är det seglingen. Segling kräver att totalt engagemang. Man tvingas bli lite allkonstnär – navigatör, meteorolog, motormekaniker och elektriker. Dessutom finns det inget så vackert som en obruten horisont, säger han.

Arne Mårtenssons genuina intresse för segling började redan som liten. Hans första båt var en GKSS-eka som han kappseglade med på Vänern. I takt med att han tjänat mer pengar har han också köpt större och finare båtar. Hans riktiga trotjänare var en Stratus på 35 fot som han ägde mellan 1980 och 1998.

Den seglade han Gotland runt med ett 15-tal gånger, för det mesta med dåvarande statsministern Carl Bildt.

– Jag har aldrig haft något annat fritidsintresse, utan han lagt all tid på seglingen. Under helgerna har jag varit ute i Stockholms skärgård, och på semestern har jag långseglat, berättar Arne Mårtensson.

Efter alla år i Stratusen ville han börja långfärdssegla, alltså segla väsentligt längre och tuffare distanser än enbart utmed den svenska kusten. Först köpte han en Hallberg-Rassy 46:a för att därefter växla upp ett ytterligare steg till en 62 fot, eller 19 meter, lång båt av samma tillverkare. Arne Mårtensson betalade 15 miljoner kronor för båten, men i dag kostar samma båt med motsvarande utrustning cirka 20 miljoner. I stället för att köpa ett sommarställe har han prioriterat seglingen och lagt mycket av sina pengar där.

– Jag har alltid varit nyfiken av mig. Jag vill se nya platser och nya miljöer. När jag och min fru Heléne lärde oss att segla dygnet runt flera dygn i sträck så krympte världen väsentligt. Nu kan vi under semestern ta oss till ställen som vi tidigare bara kunde drömma om. Vi tillämpar amiral Nelsons vaktsystem – 4-timmars vakter hela dygnet utom på eftermiddagen då man har två 2-timmarsvakter. Vi brukar säga att man är tröttare efter 3 dygn i Marstrand än efter 3 dygn på Nordsjön, säger han.

Båten är väldigt rymlig med endast sex kojplatser vilket gör att sällskapsutrymmena är mycket generösa. Kvalitén är av högsta klass och utrustningen är därefter. Den består av en hydraulisk rullmast och rullfock, elektriska vinschar, bogpropeller, 16 kilowatt elverk, värme, luftkonditionering, kyl, frys, diskmaskin, mikrovågsugn, tvättmaskin, avsaltningsanläggning så att det går att dricka havsvattnet, satellitkommunikation samt tre toaletter.

Båten, som fått namnet Yaghan, levererades 2003, och tillsammans med Heléne har han seglat långt, bland annat till Shetlandsöarna, Färöarna och Island. När de kom till hamnen i Kirkwall på Orkneyöarna med sin gamla båt för fem år sedan fick han höra på pubben att det varit en svensk i låsbranschen där några veckor tidigare. Det visade sig vara Carl-Henrik Svanberg som varit där med sin väldiga Swanbåt.

– När vi var på Island ville vi vidare till Grönland, men ett styrelsemöte i Sandvik satte stopp för det. Det är bara 300 sjömil från Reykjavik till Grönland, alltså ett och ett havt dygns segling. Hade vi haft en vecka till på oss så hade vi gått dit, Arne Mårtensson.

I år ska Arne och Heléne segla till Bretagne, men först ska han kappsegla i Gotland runt på en båt där även Sverker Martin Löf ska vara med.

– Kappseglingen är viktig om man vill utvecklas som seglare. Det är först på kappseglingsbanan som man ser sina brister. Annars är det lätt att tro att man är bättre än man är. 30 års segling är ingen garanti för att man vet hur man skall få en båt att gå optimalt. Därför har kappseglingen alltid haft en plats i mitt seglande även om mitt stora intresse under senare år har blivit långfärdssegling, säger han.
__________________

Arne Mårtenssons favoritbåtar:
* Hallberg-Rassys olika storlekar.
* De engelska Oysterbåtarna
* Båtar från Balticvarvet i Finland.

Fakta om Hallberg-Rassy 62:
Skrovlängd: 18,88 m
Bredd: 5,15 m
Djupgående: 2,5 m.
Masthöjd: 26,4 m
Pris: 15 miljoner kronor för standardutförande. Med tillbehör för långsegling blir priset cirka 17 miljoner kronor.

Arne Mårtenssons favoritutrustning:
Globalt internet. Arne Mårtensson har satellitsystemet Inmarsat Fleet 77 som ger honom 64 kbit över hela världen utom just vid nord och sydpolen. Tillverkare: Thrane&Thrane i Danmark. Pris: cirka 300 000 kronor. Gör att du kan kommunicera via e-mejl var du än är på havet, samt få väderrapporter var man än befinner sig.

Digitala sjökort. Arne Mårtensson har sjökort över hela världen. Systemet heter Transas och används av yrkessjöfarten runt hela jordklotet. Sjökort för hela jorden kostar ca 140 000 kronor. Den sortens sjökort gör att det blir näst intill omöjligt att navigera fel.

AIS. Det är ett globalt system där man ser andra fartyg direkt i det digitala sjökortet. System är obligatoriskt för att fartyg över 300 ton och alla passagerarfartyg. Yaghan har det av säkerhetsskäl trots att det inte är obligatoriskt för henne. Systemet bygger på en uppfinning av svensken Håkan Lantz. Det har ökat säkerheten såväl på havet som i luften. Det kostar ca 100 000 kronor.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.