Skandia glider västerut
Varför har Skandia tagit fram ett så generöst optionsprogram för nyckelpersonerna i sparrörelsen AFS, Assurance & Financial Services? Förslaget har ju skapat uppståndelse i massmedia. Det har också retat upp en del svenska institutioner, som ska ta ställning till optionerna på extrastämman i morgon torsdag. Så varför agerar Skandia på det här viset?
Skälet är att koncernen är på väg att byta skepnad. Optionsförslaget bör därför inte ses mot bakgrund av det utseende Skandia har i dag, utan med tanke på den struktur som kommer att finnas om två år.
Dagens Skandia är dels ett nordiskt skadeförsäkringsbolag; dels ett globalt pensionssparföretag. Men fram till år 2002 kommer företaget med all sannolikhet att ha sålt sin stora minoritetspost i skadebolaget If (som består av skaderörelserna i Skandia, i finska Pohjola och i norska Storebrand). If ska börsnoteras inom kort och Skandia har flaggat för att dess innehav är en ren kapitalplacering.
Genom skilsmässan blir Skandia ett renodlat pensionssparbolag. Bolaget kastar loss från den tunga skaderörelsen som gjort att resultatet svajat så starkt till följd av börs- och ränteförändringar. Det gör Skandiaaktien mer attraktiv.
Men Skandia blir också ett mycket mer internationellt bolag, med väsentligt svagare band till Sverige. Än svagare blir de när Skandiaaktien noteras på New York-börsen nästa år. Därmed får amerikanska institutioner som i dag inte får köpa in sig i bolaget, på grund av sina utlandsförbehåll, möjlighet att göra detta.
Därmed förskjuts tyngdpunkten från koncernkontoret på Sveavägen i Stockholm till komplexet i utkanten av Shelton i Connecticut norr om New York. Där sitter ledningen för AFS, det affärsområde som numera svarar för i stort sett hela affärsrörelsen i koncernen.
Och för ett USA-baserat företag är det en självklarhet med riklig tilldelning av optioner. Att programmen ibland är övergenerösa har liten inverkan på debatten. Gerald Levin, chef för mediekoncernen Time Warner som nyss gick samman med internetföretaget AOL, äger till exempel optioner värda 400 miljoner dollar, vilket ska ställas mot att bolagets nettovinst under åren 1996-98 summerade till 223 miljoner.
Nya produkter
AFS-chefen Jan Carendi, som är ställföreträdare till Skandias VD Lars-Eric Petersson, anser att generösa optionsprogram är nödvändiga för att positionera Skandia inför de kommande åren. För det första måste bolaget se “rätt ut” inför noteringen på New York-börsen, vilket bland annat innebär optioner så att nyckelpersonerna har en morot att jobba vidare. För det andra måste Skandia fortsätta att slå mynt av sitt succékoncept på fler delområden av den enorma amerikanska sparmarknaden. Fram tills nu har Skandia mest levt på engångsbetalda produkter, så kallade variable annuities. Sedan några år har Carendis folk också börjat förmedla sparfonder och nått stora och snabba framgångar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.