Snabbväxare som lever upp till sitt namn
När grundarna till internetsuccén Tradedoubler för en månad sedan sålde ut huvuddelen av sitt innehav, tillsammans sålde de poster för 1,5 miljarder kronor i samband med att inlåsningsklausulen från börsintroduktionen löpte ut, var det signalen till alla små nyblivna aktieägare från börsintroduktionen i början på november i fjol att se över sina innehav. I efterhand visade det sig, förstås, att storägarna lyckades pricka den absoluta kurstoppen med sin försäljning. Sedan dess har aktien backat över 20 procent, aningen mer än börsen som helhet.
Vad vet de som inte alla andra vet?
Antagligen en hel del. Men den avgörande frågan är om det räcker för småspararna att hänga på säljtåget, särskilt när aktiemarknaden är så svajig som den har varit sedan dess.
Tradedoubler är det blott sju år gamla internetbolaget som jobbar som din skugga på internet. Bolagets marknadsföringsprogram följer kundströmmar och för loggbok när e-kunder till exempel köpt en resa efter att ha klickat på en resebyråannons. Bolaget arbetar därmed som mellanhand mellan annonsörer och annonsplatser, till exempel tidningar, på den minst sagt expansiva marknaden för e-handel. Intäkterna kommer i hög utsträckning som provision efter affärer och kan variera från allt från några ören till hundralappar per affär. Försäljningen har i stort sett dubblats varje år de senaste åren.
Konkurrensen på marknaden är mördande men hittills har e-handeln vuxit så snabbt att marknadsföringsinsatserna har räckt åt till alla som vill vara med.
– En tydlig trend under det senaste året när vi har varit på börsen är att företag omallokerar pengar från andra medier till internet. De lägger i högre grad pengarna där kunderna spenderar sin medietid, säger Martin Henricson, vd vid Tradedoubler.
Att tala om mogna marknader är alltså för tidigt. Och den dag till exempel den brittiska marknaden, som kan ses som föregångare inom e-handel i Europa, börjar mättats kan bolagen expandera in i andra länder. Nu senast, i maj, följde Tradedoubler sin tyska konkurrent Zanox in i Ryssland. Första kund att följa med var ett lättrörligt spelbolag, Unibet.
Zanox har tidigare vuxit i Asien och köpte i vintras sin största franska konkurrent. Störst i USA är det amerikanska börsnoterade bolaget Valueclicks dotterbolag Commission Junction, ett bolag som nu enligt uppgift är på väg in på Tradedoublers hemmamarknader i Norden.
Strategin för alla de här tiotals marknadsföringsbolagen är likartad. Jaga in stora kunder som datortillverkare och reseföretag i nätverket och sprid annonserna så brett som möjligt, helst i flera länder med anpassning till de lokala marknaderna.
Affärsmöjligheterna är med alla vanliga marknadsmått mätt enorma.
Riskerna är också uppenbara.
* Konkurrensen är hård och utslagningen kan gå fort. Många annonsörer använder flera marknadsföringskanaler och kan blixtsnabbt jämföra försäljningsutvecklingen genom till exempel Tradedoublers nätverk med de affärer som går genom konkurrenten Zanox. På sikt betyder det att affärerna kanaliseras till de system som för tillfället fungerar bäst.
* De höga vinstnivåerna lockar nya internetentreprenörer. Inträdesbarriärerna för nya aktörer är låga.
* Stora internetspelare, som Google och Yahoo, konkurrerar till viss del inom samma område och kan tvinga ner både priser och intäkter.
* Andra marknadsföringstekniker, till exempel försäljning av sökord för sökordsletning som de stora sökmotorerna använder sig av, kan vinna terräng.
De signaler som hittills har kommit från Tradedoubler pekar på att intenernethandeln håller ställningarna som snabbväxare. Den vanligaste teorin bland internetaktörer är att ingen teknik kommer att vinna fullständigt. Snarare kommer olika system för marknadsföring att samexistera.
Enligt Martin Henricson råder för närvarande “ett enormt sug” inom e-handeln och inte någonstans på de marknader som han har inblick i märks någon avmattning.
Det borde borga för fortsatt snabb tillväxt också för bolag som Tradedoubler, åtminstone de närmaste åren och en lönsamhet kring 10 procents marginal eller mer de kommande åren.
Betyder det att småsparare ska följa med nu när grundarna säljer ut?
Nej. Någon insiderkunskap av rang har inte grundarna längre. Tvärtom är internetmarknaden väl genomlyst för de flesta och de som har köpt, institutioner, bland dem pensionsbolaget Alecta med 6 procent av aktierna, ser normalt långsiktigt på sina innehav. Och glöm inte att det isländska riskkapitalbola get Arctic Ventures, en av ursprungsinvesterarna för sju år sedan, sitter kvar som storägare med 10 procent av aktierna.
____________________________
FEM FRÅGOR TILL VD MARTIN HENRICSON
Hur utvecklas internethandeln som berör er?
– Det finns inga signaler, inga tecken på att tillväxten ska mattas av. Starkast är resor, konsumentelektronik börjar komma mer och mer, liksom finansiella tjänster. Kläder växer mer och mer.
Commission Junction, störst i Usa inom ert område, sägs vara på väg in i Norden?
– Vi har hört ryktet. Vi har levt sida vid sida med dem i England i många år nu. Det är inga dramatiska förändringar att vänta. Vi har fem procent av vår försäljning i Sverige.
Hur ändras priserna på er marknad?
– Varken uppåt eller nedåt. Det är ett enormt sug på marknaden. Samtidigt optimerar vi systemen och säljer tilläggstjänster, det paket som kunderna vill ha. Det gör att vi kan hålla priserna.
Grundarna Felix Hagnö och Martin Lorentzon sålde merparten av sitt innehav närapå på dagen när inlåsningen från börsintroduktionen löpte ut. Har de en ny inlåsning nu på resten av sitt innehav?
– Jag ska kolla med chefsjuristen. Häng kvar en minut. Ja. De är inlåsta till i november, ytterligare 180 dagar.
Ni köpte en mindre aktör nu i våras för tio miljoner kronor. Tidigare har ni vuxit mest på egen hand. Är det början till en ny strategi?
– Nej. Vi har ju vår egen plattform som vi satsar på att utveckla och växa med på nya marknader. Men med Advertigo fick vi en ny teknik som ganska lätt låter sig anpassas till vår. Den känner av vilka teman, låt säga båtar, det finns på en sajt där någon tittar. Då anpassar systemet annonserna till det och lägger ut till exempel annonser för båtfärg.
___________________________
AKTIEN:
Fortsatt köpvärd
Inför introduktionen i november rekommenderade Affärsvärlden köp i Tradedoubler. Aktien var dyr redan då och såldes ut för 110 kronor. Samma aktie kostade i tisdags för en vecka sedan 119 kronor, en uppgång med 8 procent samtidigt som börsen backat en aning från början av november.
Toppnoteringen för snart två månader sedan låg på 175 kronor.
Betyder det att det är köpläge nu? Mitt i värsta börsturbulensen? En hel rad institutioner och fonder verkar tro det. Bland de 20 största ägarna är 13 ansiktslösa fonder, ungefär som det brukar se ut i vilket bolag som helst med börsvärden kring 3,5 miljarder kronor.
Svaret är att just ingenting har förändrats sedan introduktionen. Bolaget som tillhör de största i sin bransch har gjort vad det har lovat, levererat snabbt ökande försäljning, upp 91 procent till 400 miljoner kronor det första kvartalet, och goda marginaler, 9 procent under kvartal 1. Med en tillväxttakt på 65 procent under helåret i och nästa år med bibehållna marginaler är p/e-talet 17 för 2007 och 25 för i år (aktiekurs 122).
Absurda antaganden kanske? Inte för de närmaste två åren men kanske om man drar ut tillväxttrenden ytterligare några år. Tillväxten lär mattas men att tillväxten inom internethandel på sikt skulle avta är svårt att tro.
Och den som gör jämförelsen med den amerikanska motsvarigheten Valueclick får andra referensramar. Valueclick värderas till 1,6 miljarder dollar, drygt 11 miljarder kronor vilket gör att bolagets 1 000 anställda är ungefär lika dyra som Tradedoublers 280 personer.
Tradedoubleraktien är köpvärd igen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.