Autoliv
Svenska aktierna som tar stryk av Kinas devalvering
Nordea ser förra veckans Kina-devalveringar som en av “en allt längre rad av faktorer” som pekar på kraftigare inbromsning i landet än vad som tidigare antagits.
Då omsättningsandelen från Kina för många Stockholmsnoterade bolag ökat ordentligt på senare år kan trenden av gynnsamma tillväxtbidrag ge omvänd effekt när nu Kinas tillväxt mattas. Banken har därför sammanställt en lista över omsättningsexponeringen mot Kina i en rad svenska storbolag. Toppar listan gör Autoliv, på 16,5 procent, tätt följda av Hexagon, på 15,0 procent.
Det framgår det av ett morgonbrev.
“Om Kinas tillväxt nu i högre grad kommer att ske på bekostnad av andra länders tillväxt (‘beggar-thy neighbour’) är det uppenbart dåliga nyheter för många andra regioner. Den svagare kinesiska valutan gör utländska produkter dyrare. Både europeiska (till exempel BMW), amerikanska (Caterpillar) och svenska bolag (Volvo) har pekat på att svagare efterfrågan från Kina har pressat resultaten”, konstaterar Nordea.
När det gäller Stockholmsnoterade börsbolag noterar Nordea att det redan i halvårsrapporterna funnits signaler om svagare efterfrågan i Kina och ökad osäkerhet.
Nordea noterar att topp-duon Autoliv och Hexagon båda flaggade för svag Kina-utveckling i andra kvartalet.
I Hexagons fall bromsade den organiska tillväxten i Kina till +2 procent i andra kvartalet, att ställa mot koncernens +5 procent. Framförallt tyngde Kinas byggsektor. Nordea ser ett fortsatt svagt andra halvår för Hexagon i Kina som “sannolikt”.
Hos Autoliv backade Kina-försäljningen drygt 3 procent i andra kvartalet. Bilförsäljningsdata från landet har därefter förvärrats, med 7 procents nedgång i juli efter -3 procent i andra kvartalets juni.
När det gäller Autoliv-aktien anser Nordea dock att Kina-oron är “överdriven”, dels då övriga regioner “mer än väl kompenserar” och dels då Kina-tillväxten för bolaget “förr eller senare” tar fart igen. Därför ser Nordea “ett bra läge att köpa eller öka upp” i Autoliv.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.