Svenska hushåll ökar sina medieutgifter

Svenska hushållens medieutgifter ökade till nya rekordnivåer under tredje kvartalet, visar statistik från Mediavision.
Svenska hushåll ökar sina medieutgifter - OPPENHEIMER
Cillian Murphy spelar J. Robert Oppenheimer i Oppenheimer. Foto: Universal Pictures

I genomsnitt ligger utgifterna på 855 kronor per månad, 6% mer jämfört med samma period i fjol.

I Mediavisions analys ingår alla sorters medieköp, såväl abonnemang för dagspress och streamingtjänster, som styckköp av till exempel biobiljetter och TV-spel.

Det som framför allt drivit upp utgifterna är hushållens ökade styckköp, i synnerhet av biobiljetter. Under Q3 köpte i genomsnitt 25% av hushållen minst en biobiljett per månad, vilket är en ökning med 40% jämfört med 2022. Även köp av TV-spel ökar.

Mediavision pekar ut storfilmerna Barbie och Oppenheimer som bidragande faktorer. Månadsräckvidden för bio är dock fortsatt ”signifikant” lägre jämfört med innan pandemin.

”Precis som i tidigare lågkonjunkturer ser vi att betalda medietjänster klarar sig bra”, kommenterar Marie Nilsson, VD för Mediavision. När andra stora utgifter får stå tillbaka är medietillgång något som många prioriterar. Det här är ett bevis på mediernas starka roll i svenskarnas liv och kanske i synnerhet när tiderna är oroliga.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG