TikTok-effekten lyfter Clas Ohlson till nya höjder: ”Populär bland unga”

Glöm gubbdagiset. Clas Ohlson ökar omsättningen med 20% i kvartalet - mycket tack vare en en stark tillväxt bland unga kvinnor. Hemmafixarkedjan har bland annat lyckats i sociala medier i allmänhet och TikTok i synnerhet. "På sociala medier finns det en stor trend inom just organisering och städning", säger VD:n Kristoffer Tonström.
För Affärsvärlden öppnar han också för att göra nya förvärv.
Clas Ohlsons VD Kristofer Tonström.
VD Kristofer Tonström och Clas Ohlson rasade på rapporten. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Clas Ohlson har släppt sin första kvartalsrapport för sitt brutna räkenskapsår, och det är bolagets starkaste Q1 hittills. Kvartalet levererade starka försäljningssiffror där nettoomsättningen landade på 2623 Mkr, en ökning med 20% från samma period förra året.

Rörelseresultatet kom in på 203 Mkr, i linje med förväntningarna, och växte organiskt med 10%. Därmed har bolaget goda chanser att återigen nå sitt uttalade mål om att växa 5% per år organiskt.

“Vi växer på fint och förutsätter att vi når målen genom att jobba disciplinerat efter vår nya strategi”, säger Kristoffer Tonström som är VD sedan tre år tillbaka.

Fysiska butiker driver på e-handeln

Strategin handlar delvis om att optimera de fysiska butikerna och växa e-handeln. Bolaget räknar med att e-handeln kommer fortsätta växa snabbare än helheten, men ser positiva effekter av att bygga fler fysiska butiker och låta dem verka i symbios med webben.

“Till exempel kan vi se hur personer inom ett visst område beställer allt mer online i samband med att vi öppnat upp en fysisk butik i samma område”, säger Tonström.

“Vi har också satt upp ett system som gör att hälften av beställningarna online går via våra fysiska butiker.”

Med positiv utveckling i jämförbara butiker satsar Clas Ohlson fortsatt på fysiska butiker och har under första kvartalet öppnat tre nya butiker och ska i nuvarande kvartal öppna ytterligare fem. Jämfört med samma period förra året finns nu 11 nya Clas Ohlson-butiker runtom Norden.

Från “Gubbdagis” till trendigt på Tiktok

“En annan del av vår strategi har varit att satsa stort på vårt sortiment och vad som ska ingå i det, vi har sedan ett tag tillbaka delat upp sortimentet i fem nischer”, förklarar VD:n.

Några av nischerna är “Bygg och reparera” och “Städa och organisera”. Enligt Tonström är det mycket tack vare det sista området som Clas Ohlsons mest växande kundgrupp under det senaste året har varit unga kvinnor, mellan åldrarna 18 och 25.

Butikskedjan har länge varit känd under smeknamnet Gubbdagis, det finns till och med en hemsida döpt efter smeknamnet som presenterar en länk till Clas Ohlsons webbutik.

Men efter att Kristofer Tonström tillträdde 2021 tog historien en vändning.

Nu satsar Clas Ohlson på sin marknadsföring på sociala medier och inte minst på Tiktok. Där publiceras mängder av videor på hur man kan organisera sitt badrum, skapa nya förvaringslösningar i kylskåpet eller vakuumpaketera sina kläder i garderoben.

“Vi har omplacerat till att marknadsföra primärt online och på sociala medier finns det en stor trend inom just organisering och städning. Den är särskilt populär bland många unga”, säger Tonström.

Enligt honom har den nya strategin inte lett till ökade marknadsföringskostnader.

Utesluter inte nya förvärv

Under kvartalet ökade försäljningen 20% totalt, inklusive det snart ett år gamla förvärvet Spares. Företaget säljer teknik- och reservdelar på nätet (via hemsidor som Batteriexperten och Teknikdelar). När Spares tas bort från i ekvationen faller försäljningstillväxten till dryga 10%.

Enligt VD:n har förvärvet gått i linje med förväntningarna.

Har ni planer på andra förvärv i den närliggande framtiden?

“Vi har ett starkt kassaflöde så förvärvet av Spares utesluter definitivt inte att vi gör andra framöver”, säger Tonström.

Frakten på Röda havet

Affärsvärlden har tidigare skrivit om fraktpriserna som återigen rusar till följd av stridigheterna på Röda Havet. Det har påverkat Clas Ohlson i flera kvartal, och även under det senaste.

Det handlar delvis om tiden det tar för varorna att komma fram, när fraktfartygen tar den säkrare men längre rutten runt Gladahoppsudden i Sydafrika.

“Det andra problemet är att transportpriserna har ökat kraftigt och det har kostat bolaget”, säger VD Tonström.

“Men vi har kunnat hantera det och vidtar åtgärder för att bli rustade inför eventuella framtida yttre faktorer. Bland annat har vi fyllt på våra lager med fler varor och börjat handla mer från närliggande marknader för att sprida ut riskerna.”

Läs mer:
Clas Ohlson: I toppform

Clas Ohlson, Mkr Q1-2024/2025 Q1-2023/2024 Förändring
Nettoomsättning 2 623 2 193 19,6%
Ebita 206 -16
Ebita-marginal 7,9%
Rörelseresultat 203 -16
Rörelsemarginal 7,7%
Nettoresultat 146 -26
Resultat per aktie, kronor 2,30 -0,42
Kassaflöde från löpande verksamhet 413 328 25,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.