Tillbaka i tillväxtspåret

Probiotikabolaget Probi har ett par tuffa år bakom sig. 2020 har ledningen sagt att tillväxten ska återvända. Om det blir realitet samtidigt som effektiviseringsprogrammet får effekt så finns det bra uppsida i aktien. Kan Probi möjligen bli en vinnare på coronaviruset?

KÖP Probi utvecklar, tillverkar och säljer probiotika, produkter som innehåller hälsosamma bakterier som sägs ha gynnsam effekt på hälsan när de intas i tillräcklig mängd. Försäljningen sker uteslutande till hälso- och läkemedelsbolag (B2B) och Probi säljer alltså inte direkt till konsument.

De senaste åren har probiotikamarknaden vuxit med ungefär 7 procent årligen. Enligt Probi väntas den globala marknadstillväxten för probiotika vara ungefär 4 procent de närmaste åren, dock med en hel del skillnader mellan enskilda regioner och marknader. Den snabbast växande regionen är Asien. Däremot har marknadstillväxten i USA saktat in en del under det senaste året. Det är illavarslande, eftersom den amerikanska marknaden står för tre fjärdedelar av Probis intäkter.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco