Undersökning: Hälften av konsumenterna kommer att ändra sitt köpbeteende

Coronaviruset leder till att hälften av alla konsumenter kommer att göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden. Det visar en färsk undersökning som Novus gjort åt Länsförsäkringar.
Konsumtion, pengar
Foto: TT

Undersökningen visar också att 28 procent tänker semestra hemma i år istället för utomlands. Samtidigt planerar en nästan lika stor andel på 29 procent att dra ned på utgifter som kläder och inredning.

”Det är glädjande att så många ändå ställer om och anpassar sin privatekonomi och att strategierna verkar skilja sig åt. Det tyder på att man har gjort en avvägning av vad som passar bäst för sin egen individuella situation. Och en hel del passar också på att spara”, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

I undersökningen uppgav 11 procent att de köpt fonder eller aktier. Främst är det männen som handlat med 16 procent av samtliga utfrågade, medan motsvarande andel för kvinnor är 7 procent.

I undersökningen, som genomfördes vecka 17, deltog 1 000 personer mellan 18-65 år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets