”Utvecklingen går fort i Sverige”
– Många väljer att byta ut båtens bensindrivna motor till en elmotor. Och det gäller framför allt de mindre båtarna. Det är något som har satt fart på båtbranschen i Sverige och nu säljs runt ett par tusen sådana per år, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.
Nya båtar som är konstruerade för att vara eldrivna är gjorda av lättare material än de bensindrivna.
– X Shores nya elbåtar är ett exempel på det. De består av kolfiber och mycket lätt material. När båten väger mindre så minskar friktionen mellan den och vattnet och då krävs mindre energi för att ta sig fram, säger han och fortsätter:
– Därför pratas det också mycket om foiling eller bärplan som ska lyfta upp båten ur vattnet lite, för att minska friktionen.
Det som, enligt Mats Eriksson, hämmar utvecklingen är batterikapaciteten. För större och tyngre båtar räcker inte batteriet så länge. Trots det påpekar han att Sverige ligger längre fram jämfört med andra länder som exempelvis USA.
– Vi är innovationsbenägna här i Sverige och därför går utvecklingen fort. En orsak till det är också att människor börjar tänka nytt.
Fler vill ha båt
Fritidsbåtsbranschen är inne i en gynnsam period. Enligt Sweboat ökade exporten med 10 procent i volym i fjol, respektive 17 procent i värde. Importen ökade med 9 procent i volym men minskade med 11 procent i värde. Den svenska tillverkningen minskade med 2 procent i volym men ökade med 2 procent i värde.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.