Världens starkaste varumärke
I fjol toppade Lego Brand Finances lista över världens starkaste varumärke. I år får det danska leksaksbolaget se sig passerat av amerikanska Disney.
Kraften i varumärket, som värderas till närmare 32 miljarder dollar, kommer framförallt från Star Wars. Enbart Star Wars beräknas vara värt 10 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 4 miljarder dollar som Disney betalade för Lucasfilm när de förvärvade filmbolaget 2012.
Den senaste filmen “Star Wars VII: The Force Awakens” har per den sista januari 2016 dragit in närmare två miljarder dollar i biointäkter, enligt Forbes. Därtill kommer Star Wars-leksaker relaterade till filmen vilka hittills dragit in drygt 700 miljoner dollar.
Det högst värderade varumärket är dock fortfarande Apple. Enligt Brand Finance är det värt 146 miljarder dollar, cirka 1 250 miljarder kronor. Ny tvåa på listan är Google som puttade ner Samsung till tredje plats.
Starkaste varumärkena
Namn | Sektor | Värde i miljoner dollar |
1. Walt Disney | Media | 31 674 |
2. Lego | Leksaker | 4 520 |
3. L’Oréa | Kosmetika | 14 990 |
4. PWC | Revision/konsult | 18 569 |
5. McKinsey | Konsult | 4 881 |
6. Nike | Sportindustri | 28 041 |
7. Johnson’s | Konsument | 15 115 |
8. Coca-Cola | Dryck | 34 180 |
9. NBC | Media | 16 103 |
10. Google | Teknik | 94 184 |
Mest värdefulla varumärkena
Namn | Sektor | Värde i miljoner dollar |
1. Apple | Teknik | 145 918 |
2. Google | Teknik | 94 184 |
3. Samsung | Teknik | 83 185 |
4. Amazon | Teknik/retail | 69 642 |
5. Microsoft | Teknik | 67 258 |
6. Verizon | Telekom | 63 116 |
7. AT&T | Telekom | 59 904 |
8. Walmart | Retail | 53 657 |
9. China Mobile | Telekom | 49 810 |
10. Wells Fargo | Bank | 44 170 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.