”Vi ligger väldigt bra till”

Klas Balkow tog över vd-posten i Clas Ohlson hösten år 2007, strax före den värsta globala krisen i mannaminne. Men nu verkar det ljusna. Sedan årsskiftet har aktien stigit nära 70 procent och förra veckan presenterade "gubbdagiset" en kanonrapport.

När Affärsvärlden i mars 2007 avslöjade att du skulle bli vd för Clas Ohlsson ägde du inga aktier i bolaget. Har du köpt på dig nu?

– Vad är jag uppe i nu?

13 000-14 000 aktier? Jag har köpt på höga nivåer och en del på lite lägre. Det är ömsom vin och ömsom vatten, som för alla i dessa tider.

Jag förstår att du inte tänker göra det, men om du skulle sälja hela innehavet i dag, skulle det innebära vinst eller förlust för dig?

– Jag har faktiskt inte tittat på det, och tänker inte i de banorna heller.

Ni har ett nytt koncept för den berömda katalogen. Det låter som en rejäl kulturförändring?

– För första gången på 90 år ger vi ut katalogen två gånger per år. Det skapar flexibilitet. I dag förändras utbud och produkter snabbare än tidigare. Eftersom vi i grund och botten är ett katalogföretag kan vi nu förändra sortimentet oftare.

– Sen har vi ändrat identiteten en aning, med nya färger och ny logga. Men det har gjorts 30 gånger tidigare under våra 90 år. Så det är en vidareutveckling, men ingen revolution. Insidan på katalogen är sig väldigt lik.

En del av förvandlingen från järnhandel till livsstilsvaruhus, antar jag?

– Den förvandlingen har pågått i tio år, skulle jag säga. Vi skojar och kallar Clas Ohlson “gubbdagis”, men numera är 40 procent av besökarna i våra butiker faktiskt kvinnor.

Konkurrensen hårdnar från alla håll. Kjell & Co, Biltema, Rusta, för att nämna några. Hur ska ni överleva?

– Du nämner några konkurrenter, men det är ingen som har vår kombination av sortiment. Vi har våra engagerade medarbetare och vår kultur. Jag tycker att vi har ett starkt koncept som är trovärdigt mot våra kunder.

Det skulle nog alla ovan nämnda butikskedjor även säga om sina företag. Vad är unikt med just Clas Ohlson?

– Kunderna kanske inte bryr sig så mycket om logistiken. Men vi har köpt in produkter från hela världen sedan 1960-talet och har en stark och erfaren inköpsorganisation. Vi har en logistikapparat som gör att vi kan hålla konkurrenskraftiga priser och ändå ha okej marginaler.

Hur länge har ni råd att ha kvar huvudkontoret i Insjön?

– Vi kommer att vara kvar i Insjön i all evighet. Insjön är en stark kulturbärare för Clas Ohlson, där har vi vår bas med vår distributionscentral som levererar varor till alla våra butiker. Men i takt med att vi blir större kommer vi få fler kontor.

Är det verkligen det ultimata läget, Insjön i Dalarna?

– För överskådlig framtid. Vi har en pågående investering på 600 miljoner kronor i vår distributionscentral. I takt med att vi växer i Europa kommer det säkert finnas ett “DC2” på en annan plats än Insjön i framtiden.

– Skulle det vara bättre rent logistiskt att kanske i stället sitta i Jönköping? Om du tittar på det geografiska läget på Insjön i förhållande till våra verksamheter i Norge, Finland och Sverige så ligger vi väldigt bra till. En perfekt plats, om vi ska vara exakta, skulle vara någonstans mellan Örebro och Insjön .

Tänka sig, vilken tur att grundaren Clas Ohlson råkade bo i ett Kommunikationsmecka.

– Ja. Ha ha. Strategiskt ligger järnvägen och riksväg 70 faktiskt väldigt bra till.

Til sist, några ord om rapporten som kom i förra veckan?

– Det är en besvärlig marknad men Clas Ohlson växer ändå. Under senaste kvartalet levererade vi bättre marginaler än samma period i fjol, om man bortser från omstruktureringskostnaderna. Vi investerar i distributionscentralen, i vår nya marknad England, nya butikskoncept och inte minst i befintliga butiker. Vi investerar alltså tungt i framtiden och levererar ändå våra långsiktiga finansiella mål.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight