Vill inte hamna i ”the pink ghetto”

När Anna Stenberg gick på Handelshög­skolan i Stockholm var hon inte särskilt intresserad av att gå ”de givna spåren” efter utbildningen. Hon lockades inte av en karriär inom finansbranschen, inte heller var hon sugen på att bli managementkonsult.

På väg till en föreläsning såg hon att Kinnevikgruppen sökte en trainee, en så kallad Luma, gärna med elitidrottsbakgrund. ­Eftersom Anna Stenberg relativt nyligen hade slutat som elitgymnast (”man peakar som 17-åring”) verkade upplägget passa henne perfekt.

Det var startskottet för åtta år inom koncernen. Efter att ha varit trainee för MTG:s dåvarande vd Hans-Holger Albrecht och Mia Brunell Livfors (som då var cfo) blev Anna Stenberg som 24-åring marknadschef för produktionsbolaget Strix Television, därefter operativ chef för MTG Radio och så småningom hr-direktör för hela MTG-koncernen.

– När vi skulle tillsätta nya chefer och ­behövde hjälp från chefsrekryteringsbolagen blev det tydligt att de enda kandidatförslagen de presenterade var män som ofta hade ganska liknande bakgrund, säger Anna Stenberg.

När hon var 31 år och väntade sitt andra barn sa hon upp sig och grundade rekryteringsbolaget Women Executive Search, Wes. Hennes första uppdragsgivare blev MTG och efter tre månader hade bolaget lyckats ta en position på marknaden med visionen att utmana och modernisera chefsrekryteringsbranschen. Nu har Wes funnits i snart sju år och från att ha omsatt runt en miljon kronor första året landar bolaget nu på 20 miljoner kronor.

– Vår searchmetodik handlar om att alltid gå bortom de traditionella nätverken i varje rekryteringsprocess och säkerställa att kunden får tillgång till 100 procent av kompetensbasen på marknaden, både de bästa kvinnorna och de bästa männen.

Hittills har Wes hjälpt drygt 200 företag att rekrytera sin första kvinnliga vd, cfo ­eller styrelseledamot. Ett exempel på relativt nya rekryteringar är Collectors vd Liza Nyberg – ett uppdrag Wes fick av Collectors grundare, tillika styrelseordförande Lena Apler.

– Av de 700 ledare som vi hittills har ­rekryterat är närmare 80 procent kvinnor. Det är ett bevis på att myten om att det saknas kvinnliga chefer med rätt kompetens inte stämmer.

Vad gäller jämställdheten i näringslivet anser Stenberg att det håller på att ske en viss positiv förändring.

– Insikten om att det finns en stark koppling mellan mångfald och ökad lönsamhet och konkurrenskraft har ökat. Men det är fortfarande svårt för vissa företagsledare att förstå att de behöver förändra företagskulturen och ledarskapet för att öka mång­falden på ledningsnivå.

Det räcker inte med att tillsätta en kvinnlig vd eller ordförande för att ”lösa mångfaldsfrågan”, det krävs en kulturell förflyttning, en modernisering av ledarskapet.

– Det gäller också att inte bara ha kvinnliga chefer på klassiska positioner inom hr och kommunikation, ”the pink ghetto”. Kvinnor i chefsroller måste få resultat­ansvar, roller där man sitter på pengarna leder oftare till vd-stolen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.