Läge för en Matpaus

Nedan följer några av de viktigaste sakerna vi funderar på kring Mat.se samt hur vi ser på saken efter företagsbesöket.
Läge för en Matpaus - d986fb21-73a0-4869-aaed-0e442d875923fitcroph450q80upscaletruew800s6ab7d1216cbec4a6b332ec74c586f56ae6fa73e9

Förra veckan var SvD Börsplus i Göteborg och besökte Mat.se. I vår portfölj är aktien den kanske mest riskabla. (Läs analysen här bredvid för mer info.)

Det råder ett slags kycklingrace mellan å ena sidan en hög omsättningstillväxt och å andra sidan en kassa som sinar om förlusterna inte viker ner rätt snabbt.

Bland annat funderar vi en hel del på följande två slutsatser vi drar:

  • Mat.se drivs av fem entreprenörer vars styrkor ligger på IT/affärsprocesser/effektivitet. Spetsen inom marknadsföring och kundkommunikation är inte lika tydlig.
  • Det närmaste året ska man räkna med högre konkurrens från jättar som Axfood, Coop med flera. Om inte Mat.se blir uppköpt i denna veva (vår brasklapp) så kan det kortsiktigt göra Mat.ses tillväxt lite trögare och/eller dyrare.

Detta i kombination med att vi tycker att aktien gått oväntat bra på sistone trots överhängande risk för ett svagt Q3-resultat gör att vi tackar för oss för denna gång och säljer Mat.se ur portföljen. Men vi hoppas faktiskt så smått få komma tillbaka till aktien lite längre fram. Antingen till lägre kurs eller med starkare signaler om lönsamhet.

Spaningar från företagsbesöket

1. Det viktigaste är att tillväxten håller i sig och att Göteborg rör sig mot hyggliga marginaler.

Frågan kvarstår som toppviktig och vi lutar inte åt något nytt håll än att det är genomförbart och rimligt men långt ifrån säkert. Bolagets har tidigare lämnat besked om att man i den utvecklade Göteborgsverksamheten (där Mat.se är minst dubbelt så stora som konkurrenten Mathem) har kostnader för lager och distribution på cirka 10 procent vardera, vilket är extremt bra nivåer internationellt sett. I detta finns det ytterligare förbättringspotential och ovanpå det innebär Mat.ses modell innebär extremt låga nivåer av svinn och kassation (under 1 procent mot vanligtvis 3 procent). Mat.se håller prisnivåer i linje med en typisk Ica Kvantum, alltså billigare än Mathem och butiker av typen Ica Supermarket men lite dyrare än Ica Maxi. Givet att den prispunkten är långsiktigt vettig så är det rimligt att Mat.se kan klara sitt mål att en region med 350 Mkr i omsättning ska kunna tjäna 7-10 procents marginal.

2. Har Mat.se en konkurrensfördel i personalförsörjningen via Samhall?

Ja, delvis. Andra kan skaffa sig liknande avtal men Mat.se har ägnat flera år åt att trimma hela sin verksamhet för att funka optimalt med just anställda från Samhall. Det är 1000 och en små anpassningar som gjorts längs vägen för att allt ska flyta på bra med extremt låg felprocent trots att medarbetarna har väldigt olika förutsättningar. Vårt starka intryck är dessutom att Mat.se gör en mycket värdefull samhällsinsats.

3. Varför är inte tillväxten ännu högre i Stockholm?

Hög konkurrens. Enligt Mat.se så är Mathem en duktig konkurrent med en stark position samtidigt som det är lite dyrare att nå ut med marknadsföring som slår igenom bruset. Det här är nog kärnan i vår syn på Mat.se. Göteborgsbolaget är toppenduktiga på affärsprocesser, IT, kvalitetssystem och effektivitet. Däremot har Mat.se kanske inte samma toppspets inom marknadsföring och kundkommunikation medan vi bedömer att det är precis tvärtom för Mathem.

4. Hur mycket behövs vid en sista (?) nyemission?

Kanske 50 Mkr? Bolaget ger ingen indikation på om huruvida det ens behövs mer pengar. Vi lutar dock åt att det kommer behövas en sista emission under 2017 men att det kanske räcker med hälften av de cirka 100 Mkr bolaget tog in i våras.

5. Höstens försäljningsmönster – vad krävs för att lyckas?

Ribban ligger högt för Mat.se för att fortsätta redovisa väldigt hög årsvis tillväxt i månadsomsättningen. Vi noterar också att matförsäljning över nätet rent allmänt påverkas negativt av vackert väder eftersom fint väder får folk att prioritera om och frångå sina vanor (exempelvis veckohandling på nätet). Vi ser med andra ord en uppenbar risk att septemberomsättningen blir oväntat svag och att Q3-resultatet blir sämre än väntat. Enskilda kvartal har viss betydelse i fallet Mat.se eftersom det märkbart kan förkorta eller förlänga kassans livslängd.

6. Vad är egentligen förutsättningarna för att köra ut andras produkter?

Blandade. På pappret är det en intressant potential i att haka på andra e-handlare vars erbjudande skulle bli mycket starkare med en smidig lösning för snabba och punktliga hemleveranser. Det kan handla om apotek, hygienprodukter och liknande. Vi tror dessvärre inte detta får någon större betydelse i närtid. Dels finns en tröskel i att både tilltänkta partners och Mat.se måste skruva om sina rutiner och processer en del och dessutom blir det kortsiktiga vinstbidraget inte jättestort.

7. Hur kommer den stora kostnadsposten för “overhead” utvecklas framöver?

Positivt. Mat.se tjänar nu pengar i regionen Göteborg och även i Stockholm minskar förlusttakten på ett positivt sätt. Den stora kostnadsposten “centralt” har dock stor betydelse för när Mat.se kan nå break-even. Beskedet från ledningen är att denna post handlar om koncernledning, IT och andra verkligt centrala funktioner vars kostnader inte alls kommer öka i samma takt som omsättningen framöver.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.