Trabanten återuppstår som elbil

Trabanten började tillverkas i det forna Östtyskland i slutet av 1950-talet och anses av många vara en av världshistoriens sämsta bilar. Nu ska en elbilsversion byggas, rapporterar Bloomberg.

Trabanten, vars kaross var gjord av duroplast, var Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen. Den tillverkades i drygt tre miljoner exemplar fram tills 1991.

Nästan 25 år senare återuppstår Trabanten – den här gången som elbil under namnet e-Trabant.

Bakom bilen står teknikbolaget Reevolt som bytt ut den gamla tvåtaktsmotorn mot en elmotor som har 38 hästkrafter, rapporterar Bloomberg.

En e-Trabant kostar runt 15 000 euro, närmare 140 000 kronor, varav Reevolts motorkit kostar 12 000 euro, själva Trabanten 2 000 euro och arbetet 1 000 euro, skriver Bloomberg.

Trabant

Trabanten bygger på en av den tyska personbilsindustrins urmoder – en DKW som konstruerades på 1930-talet innan kriget bröt ut.

Efter Tysklands fall och grundandet av folkrepubliken DDR styckades delar av den tyska bilindustrin upp i en västlig och en östlig del.

Företaget BMW, i den västra zonen, kunde behålla sitt namn. Men i öst byggde man en pendang, EMW. Också DKW fick behålla sitt varumärke i väst, men hette i öst IFA – som tillverkade personbilar under varumärkena IFA och Wartburg plus lastbilar som hette Barkas.

Personbilen IFA P70 från 1956 är i stort sett en kopia av en DKW från 1930-talet. 1958 gjorde kombinatet i Zwickau en del småändringar på på IFA P70, rev bort dekalerna, och märkte om den till Trabant 601 – den modell Ove Ödman i Järfälla har sin ägo.

Trabantens släktskap med dagens Audi är kanske inte glasklart. Men DKW i Västtyskland slog sig hop med företaget Autounion. Och det bolaget, som vidareutvecklade DKW-tekniken blev så småningom Audi.

(Källa: Ny Teknik)

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.