H&M måste renovera i kapp samtidigt som reapest och branschtempo förvärras

Räkna med att H&M bommar sin prognos för 2018 på i stort sett alla punkter. Vare sig tillväxten online och för nya varumärken eller vinstmålet lär man klara av. Brasklappen är väl att svaga siffror kan se lite starkare ut när de räknas om till den svenska mjukvalutan. Räkna alltså med en vinstvarning senare i år. Det större bekymret är att H&M måste renovera i kapp samtidigt som branschtempot ökar. För att inte tala om alla vi rearåttor som gnager sönder prisbilden.
H&M måste renovera i kapp samtidigt som reapest och branschtempo förvärras - 487859b0-021c-43f4-b5e5-ad9389c55499fitcroph450q80upscaletruew800se884dae09c42e68893efa02991676f2261b4ea8b

Det brutna räkenskapsåret 2017/2018 började med en bruten kvartalsrapport för december-februari från Hennes & Mauritz (dagskurs 120 kronor 27/3). </strong>Vi börjar med de dåliga nyheterna:

1. Prognosen för 2018 ligger fast

– Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över 25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år, säger Karl-Johan Persson.

Det här är en dålig nyhet för det innebär sannolikt att vi har en vinstvarning att vänta oss senare i år.

Möjligen kan H&M klara sig tack vare ärkeduvan Stefan Ingves, den svenska mjukvalutans främsta mjukgörare. Det ger ju en gynnsam effekt på redovisad omsättning och vinst när internationell verksamhet räknas om så att en dollar ger 8,23 och en euro 10,21 kronor.

Men i fasta valutor är vi rätt säkra på att prognosen från kapitalmarknadsdagen i februari blir oerhört tuff. Inte minst nedanstående punkter leder till den slutsatsen.

2. Rearåttor sprider reapest

Man kan skylla på vädret men man kan också se att det är en flerårig trend att reor och priskampanjer håller på att gå från röda undantag i kalendern till normaltillståndet. En rad faktorer kan tänkas bidra:

  • Fler och fler konsumenter är ”rearåttor” som flockas till röda priser men annars ligger lågt.
  • Internets alla prisjämförelser gör att lågt pris allt oftare är en nödvändighet. Även om e-handeln bara står för en liten del så gör blotta förekomsten att priserna pressas i alla kanaler.
  • Hundratals ambitiösa unga aktörer får miljarder i riskkapital för att prioritera tillväxt framför lönsamhet. Det måste rimligen påverka konkurrenstrycket.
  • Tendenser till livsstilsskifte där konsumtionsfebern kanske inte mattas men åtminstone delvis söker sig andra utlopp än hetsköp av prylar och plagg.
  • Generellt lägre prisdisciplin i handlarledet i takt med att desperationen i sektorn växer.

Inga trender varar för evigt men det är hopplöst att veta om reapesten har passerat sin kulmen eller om den ska grassera i decennier.

3. Vänteläge för H&M-butikerna

Under kvartalet öppnade H&M totalt fyra nya butiker varav sex var franchise. I egen regi nettostängde man alltså två butiker. Wow.

H&M flaggar också för att man under 2018 lägger stor kraft på att testa ut nya butiksformat där man sedan växlar upp takten ordentligt 2019. Ordningen måste rimligen vara att man först testar ut nya framgångsrecept innan man börjar konvertera existerande butiker och öppnar nya.

En tolkning är att det lär bli först i slutet av året som som man öppnar nya butiker i en meningsfull takt. Då hinner dessa butiker näppeligen bidra märkbart till årets tillväxt.

Strategin att först noga testa och sedan agera på bred front låter klok. En konsekvens blir dock att H&M:s butikskedja hamnar i ett tillfälligt bakvatten.

Äldre butiker som inväntar renovering är ingen drömdestination för kunderna. Och 2019 blir det fortsatt tillväxtbroms eftersom själva konverteringen innebär försäljningsstörningar. Det blir kanske först 2020 som butikerna får chansen att visa vad de går för.

4. Lagret svämmar över

Lagret fortsätter svälla och motsvarar nu 18 procent av omsättningen. Detta trots att H&M kört massiva reor och kampanjer under vintern.

Utvecklingen står i skarp kontrast till målet att kämpa ner lagret till 12-14 procent 2019. Längre fram antyder H&M att smartare system ska få ner lagret ytterligare. Man undrar om det är realistiskt. Exempelvis har Zalando ännu större lager än H&M.

Det finns också en besvärande koppling mellan tillväxt och lagernivåer i många retail-bolag. Som regel jobbar man med kollektioner något år i förväg och lägger volymbeställningar utifrån antaganden om hur många butiker man kommer ha i framtiden.

Risken är att tvärbromsningen av H&M:s tillväxttakt inte är synkroniserad med varuförsörjningen. Om man inte har flexibla villkor med leverantörerna kommer lagret alltså fyllas på med mer varor än vad butiksnätet är dimensionerat för. Det här är en otäck spiral där berg av reavaror skymmer nyinkomna varor som sedan åldras och måste reas ut säsongen efter. Och så vidare.

5. Fina gatan blir outlet-stråk

Här är vi bara i början av utvecklingen men allt fler aktörer, däribland H&M, börjar använda sina fysiska butiker som ställen att rea ut överskottsplagg. Det blir ett sätt att driva kundtrafik samt ett försök att inte via internet på bred front prisa sönder sina egna ”fullpriskollektioner”. Sannolikt får vi kommande år se rejäla hyressänkningar även på fina butikslägen men i grund och botten är det ändå bekymmersamt för ett bolag som H&M om fysisk handel devalveras.

Hennes & Mauritz
Börskurs: 120 kr
Antal aktier (miljoner): 1 655.0
Börsvärde: 198 600 Mkr
Nettoskuld: 1 713 Mkr
VD Karl-Johan Persson
Styrelseordförande Stefan Persson
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 204 000 210 120 216 424
– Tillväxt 3% 3%
Rörelseresultat 16 320 17 860 19 478
– Rörelsemarginal 8.0% 8.5% 9,0%
Resultat efter skatt 12 648 13 659 14 753
Vinst per aktie 7.64 8.25 8,91
Utdelning per aktie 9.75 9.75 9,75
Direktavkastning 8.1% 8.1% 8,1%
Operativt kapital/omsättning 32% 32% 32%
Nettoskuld/EBIT 0.4 0.6 0,7
P/E 15.7 14.5 13,5
EV/EBIT 12.6 11.7 10,9
EV/Sales 1.0 1.0 1,0

I tabellen ovan syns Börsplus huvudscenario för H&M de kommande åren. Första kvartalet kommer rörelsemarginalen in på 2,6 procent. Vi tror helåret landar runt 8 procent med en tillväxt nära noll. H&M bommar i så fall vinstmålet. Tillväxten för Online och New Brands ligger hittills i år klart under årets mål.

Visserligen säger Karl-Johan Persson att årets mål är rimliga men informationsvärdet i detta är extremt lågt när det sägs blott en månad efter kapitalmarknadsdagen. Allt förtroende skulle vara borta om man så kort efter den viktiga kapitalmarknadsdagen kastade mycket av det man då lovade överbord.

Att vänta med vinstvarningen är visserligen ingen drömsits det heller. Men då finns ju alltid chansen att man kan rädda året tack vare SEK-svaghet och annat.

Finns det inget positivt?

Börsplus hade länge sälj på H&M (sök i Analysarkivet för att läsa alla tidigare analyser) men vid 140 kronor tyckte vi konsensus var så negativt att vi på ren motvallsighet valde att höja aktien till neutral. Här ligger vi kvar. Det är mycket enkelt att måla på i mörka färger som vi gjort ovan men det börjar bli tjatigt och i andra vågskålen ligger en värdering som inte längre är hög. Vi noterar att H&M:s varumärkeschef Madeleine Persson (ej släkt med ägarfamiljen) köper aktier för 6 Mkr. Det lär inte bara vara en solidaritetshandling med vd Karl-Johan.

Vi är också lite förhoppningsfulla inför H&M:s framtidsplaner. En framtida multi-brand-strategi för H&M-kedjan kan bli spännande. Vi hoppas också på en uppdelning av koncernen (se faktaruta nedan samt tidigare krönika om saken) som något som kan vara förlösande och öka ledningens fokus på rätt saker.

Dessvärre ser vi det positiva som för vagt och osäkert och det negativa som alltför konkret och svårflyttat för att vi ska våga sätta köp.

Hur kan H&M delas upp?

Man kan tänka sig två snitt. Antingen H&M-märket i ett bolag och övriga varumärken i ett annat bolag. En annan, ännu mer vågad tanke, vore att göra ett bolag för ”Key Enablers”.

Här kan man tänka sig att familjen Persson är inspirerad av dels Ikea, där varumärke och produkträttigheter ligger i egna bolag separat från den koncern som driver varuhus och distribution.

En annan inspirationskälla kan vara brittiska e-mathandlaren Ocado som siktar på att licensiera ut sin plattform utomlands.

Om något av detta är en god idé är svårt att säga. Däremot är det lätt att förstå att bolagets nuvarande upplägg med ett jättevarumärke och ett tiotal småmärken är ett problem när kravet på fokus ställs mot de olika märkenas olika utmaningar samtidigt som hela affärsmodellen måste skruvas om.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
    Annons från Titania