Axfood-vd: ”Jag tror väldigt starkt på mixen mellan butik och e-handel”

I pandemin har många kunder upptäckt hur praktiskt e-handel är för dem. Ändrade konsumentbeenden ställer krav på flexibilitet, menar Axfoods vd Klas Balkow.
Axfood-vd: ”Jag tror väldigt starkt på mixen mellan butik och e-handel” - klas-balkow-700_binary_6833443.jpg

Överlag lämnade dagligvarujätten Axfood en stark halvårsrapport på onsdagsmorgonen. Vd Klas Balkow är generellt nöjd med att hans bolag vuxit mer än marknaden och kunnat leverera ett stabilt resultat. Men frågan kring hur mathandeln post-pandemi kommer se ut är inte en lätt nöt att knäcka.

Utmanande halvår

Halvåret som gått har varit utmanande för Axfood. När människor i stor utsträckning hållit sig hemma har folk också köpt och lagat mer mat, vilket tydligt gynnat Axfoods butikskedjor. Men färre restaurang- och kafébesökare och en i princip utraderad norsk gränshandel har inneburit att andra delar av Axfoods verksamhet tagit Corona-stryk.

— Exempelvis, vad gäller vår snabbgross-verksamhet är läget nu något bättre än i mars-april, i takt med att fler kan gå på uteserveringar. Så där kan vi se förbättringar. Men vi är fortfarande mitt uppe i pandemin, och vi är inte på de nivåer som vi var på för ett år sedan, säger vd Klas Balkow och fortsätter:

— Vi hoppas också att gränshandeln kan komma igång snart, men för butiker i city och för kaféer och restauranger räknar vi med att det kommer ta tid att återgå till det normala.

Fler väljer att handla på nätet

Corona-pandemin har inneburit att fler kunder, även många äldre, valt att i stor utsträckning handla sin mat på nätet. Nästan en fjärdedel av Hemköps och Willys e-handelskunder under andra kvartalet var 70+, vilket kan jämföras med fyra procent under Q1.

— Vi har sett en kraftig ökning av äldre kunder på vår e-handel, och frågan är hur de kommer bete sig när de lättare kan handla i butik. Jag tror väldigt starkt på mixen mellan både butik och e-handel, och även om många kommer söka sig tillbaka till butikerna har många kunder upptäckt hur praktiskt e-handel är för dem.

Ändrade beteenden ställer krav på flexibilitet

Enligt Klas Balkow är det svårt att förutspå hur konsumentbeteenden kommer se ut i synnerhet vad gäller e-handel när pandemin väl blåst över, och det ställer krav på stor flexibilitet menar han.

— Vi måste jobba brett och flexibelt. Just nu ser vi exempelvis en stark tillväxt inom click-and-collect där man hämtar sina matkassar i butiken, och då anpassar vi butikerna för att möta det behovet. Minskar den andelen kommer vi istället se fler kunder i butiken och då får vi anpassa oss igen, säger han och lyfter fram Axfoods hittills största investering – ett logistikcenter anpassat för både butiker och e-handel som just nu byggs och ska stå färdigt 2023.

Det är tydligt att dagligvaruhandeln gynnats av att fler äter hemma istället för ute. Det är också tydligt att valet av e-handelsstrategi ser olika ut i branschen. Förändrade kundbeteenden medför både stora utmaningar och möjligheter. Hur vi kommer handla mat post-Corona är svårt att svara på. Om man ska tro Klas Balkow är det därför klokast att vara flexibel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du fler intervjuer