Intervju Nordea
Nordea-topp: Nu tar ultrarika mer risk – och är nyfikna på Nvidia, Volvo och telekom
Riskviljan har ökat märkbart bland Sveriges ultrarika de senaste månaderna, säger Lotta Bourgoin, chef för private banking på Nordea.
“Hela kundgruppen har gjort en relativt stor förflyttning på riskskalan de senaste 9-12 månaderna”, säger Bourgoin som tillträdde sin post för ett halvår sedan, men har varit på banken i närmare tio år.
I takt med att ränteläget börjat ljusna, ser hon att intresset för mer riskfyllda investeringar ökat bland personer i det mest förmögna segmentet. Det kan handla om onoterat, börsintroduktioner, private credit, skogsinvesteringar, infrastruktur, och konst.
”Vi hjälper många med obligationsportföljer. Och det finns en vilja nu att belåna aktierna, som vi inte såg när räntorna var högre. En vilja att ta mer risk”, säger Bourgoin.
Jagar SEB
Nordeas private banking-affär växer just nu. Totalt förvaltar banken 436 miljarder kronor inom private banking, medräknat alla kunder med mer än fem miljoner kronor i placerbart kapital. Inom hela private banking har 3000 kunder tillkommit i år. I det högsta segmentet, personer med mer än 250 miljoner kronor i portföljen, har banken mer än dubblat kapitalet under förvaltning på tre år.
Hur stor del av det förvaltade kapitalet som de ultrarika står för hos Nordea vill hon inte uppge, men enligt en undersökning av Boston Consulting Group äger de 53% av hela det kapital som förvaltas inom private banking i Sverige.
Traditionellt har svenskar med stora förmögenheter vänt sig till SEB för sina svenska investeringar, enligt flera i branschen som Afv pratat med. Den gamla Wallenberg-banken har också fortfarande den största marknadsandelen på 20%.
Men Nordea jagar ikapp. Från en marknadsandel på 13% i genomsnitt för alla private banking-segment 2021, steg andelen till 15% ifjol och inom fem år vill Bourgoin befinna sig i SEB:s liga med ”uppåt 20-strecket”. Inom vissa segment har man redan nått dit, enligt marknadsdata från Kantar Prospera.
“Om jag måste nämna en sak så är krediter dörröppnaren för oss”, säger Bourgoin.
Ultrarika kunder använder ofta flera banker parallellt för sin pengaskötsel och hos Nordea testar de inte sällan vattnet med tjänster som bolagskrediter och aktiebelåning.
“Vi tar bostäder som säkerhet i Spanien och Frankrike, och jobbar på att lägga till Italien, vilket ger lån med förmånliga villkor.”
Hon kallar SEB en “jättebra konkurrent”, som också målmedvetet satsar på det ultrarika segmentet. Bredvid de svenska storbankerna konkurrerar dessutom globala aktörer som UBS, Citigroup och JP Morgan om kunderna i toppsegementet.
Amerikanskt fortfarande intressant
Intresset för amerikanska storbolag är stort bland Nordeas förmögna kunder, berättar Bourgoin.
”Många har exponering mot den amerikanska marknaden och speciellt mot Mag 7. Våra aktiemäklare för en intensiv dialog om Microsoft, Nvidia och Apple”, säger hon.
En annan stark trend är önskan att ge tillbaka till samhället. Fler vill få hjälp att upprätta välgörenhetsstiftelser, och de senaste sex månaderna har Nordeas kunder i toppsegmentet velat bidra till lokala initiativ mot ungdomskriminalitet och utanförskap.
Handlar det om en amerikanisering, att man vill ses som filantrop?
“Nej, jag tror helt enkelt många blivit medvetna om att Sverige har nya behov, som till exempel integrationsproblemen. En viss del av näringslivet vill kavla upp ärmarna. Jag har haft otaliga samtal om det”, säger hon.
Bourgoin menar också att de som gör en exit, eller på andra sätt tjänat ihop en stor summa pengar, ofta frågar sig “vad ska jag göra nu?” oavsett ålder. Då kommer tanken “hur kan jag ge tillbaka?”
Sug efter svenska klassiker
När det gäller svenska aktier är det välkända bolag som utgör grunden i många portföljer.
”De senaste veckorna har jag hört namnet Investor komma upp igen och igen i kunddialogen. Liksom Volvo”, säger Bourgoin.
Därutöver vill man alltid ha någon form av bankexponering och något telekombolag som passar i bygget av en långsiktig portfölj.
Vad gäller småbolag är det svårare att hitta trender, där handlar det om personliga intressen och kunskap hos kunderna. Men det finns riskvilligt kapital.
”Jag är stolt över vår svenska kultur att investera i nästa generations Klarna eller Spotify. Det gör ju att vi är så grymma på att skapa den här förmögenhetsmarknaden”, säger hon.
Tech-entreprenörer högvilt
För bankerna är entreprenörerna bakom de lyckade innovationerna högintressanta som målgrupp för private banking. Den snabba ökningen av förvaltat kapital beror förvisso delvis på att de rika blivit rikare, men främst tillströmning av nya kunder.
“Vi ser en föryngring. Det kan vara entreprenörer som sålt. Och vi vet flera som planerar att gå till börsen under Q4 2025”, säger hon.
Nordea är inte ensamma om att vilja locka tech-entreprenörer långt före de gör sina stora pengar. I tidigare artiklar om branschen har bland andra JP Morgan utnämnt innovatörer till högvilt.
“Nordeas starka position inom IPO:s hjälper till i rekryteringen bland de yngre. Det har ju inte varit så många introduktioner de sista åren, men på senare tid har det verkligen börjat lossna, så nu räknar vi med ett gynnsamt läge för IPO:er igen”, säger Bourgoin.
LÄS ÄVEN:
Rikingarnas bankir: “Värderingarna har inte tappat fotfästet”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer