Nelly: Oerhört klädsamt

E-handlaren Nelly slår till med en kanonrapport med god tillväxt och en rekordhög rörelsemarginal på över 15%. Aktien rusar på beskedet.
Nelly: Oerhört klädsamt - Nelly Rydell
E-handelsbolagets Nellys lager i Borås. Foto: Wästbygg (som för övrigt byggt lagret).
Kommentar Nelly
Vad: Q2-rapport
Aktien: +27%
Råd: Neutral

Nelly Group (57 kr) säljer kläder, smink och likande artiklar till unga tjejer. Bolaget har en marknadsandel på cirka 4% inom nischen i Norden.

Under de senaste åren har Nelly stärkt marginalerna rejält. 2019-2022 gick Nelly med förlust och hade en marginal på minus 3-4%. 2024 var Ebit-marginalen hela 8,5%. Några förklaringar till marginalförbättringen är:

45% egna varumärken

Bolaget är särskilt starka inom produktkategorin klänningar och hade cirka 930 000 aktiva kunder senaste året. Runt 45% av omsättningen avser egna varumärken vilket kompletteras med runt 350 externa varumärken, som står för resterande 55%. Bolaget startades 2004 och har huvudkontor och lager i Borås.

  • Högre bruttomarginal till följd av högre andel egna varumärken.
  • Flytt till automatiserat Autostore-lager i Borås. Lagerhanteringskostnaderna har minskat från runt 18% av omsättningen till 12-13% idag.
  • Minskade rörelsekostnader till följd av ökad effektivitet.
  • Sänkt returgrad, som minskat från en nivå kring 35-36% år 2021-2023 till 27-28% idag.
Nelly Q2 2025 Q2 2024
Omsättning 362 Mkr 314 Mkr
Tillväxt Y/Y 15,2% 8,8%
Returgrad 28,4% 31,3%
Lager andel /sales 14,7% 13,4%
Kundkorg 754 kr 809 kr
Tillväxt Q/Q 46% 41%
Bruttomarginal 54,4% 54,7%
Rörelsekostnader 142 Mkr 141 Mkr
Rörelseresultat 55,4 mkr 30,5 Mkr
Ebit-marginal 15,3% 9,7%
Resultat per aktie 1,75 kr 0,89 kr

Rusar på rapporten

Idag tisdag 15 juli kommer Nelly med sin Q2-rapport. Aktien stiger hela 27% på beskedet.

Tillväxten var drygt 15% i kvartalet vilket var den högsta tillväxttakten på många år.

2021 omsatte Nelly drygt 1,4 Mdkr. Därefter har bolaget haft några tuffa år med fallande omsättning, se tabellen med tillväxttakten längre ned. Bolaget fick inte alls samma uppsving som andra e-handlare under pandemin, då Nellys kundgrupp (unga tjejer) redan handlade på nätet i stor utsträckning.

Returgraden i kvartalet var 28% vilket är en rätt låg nivå för att vara en e-handlare inom kläder, särskilt givet kundgruppen. Den genomsnittliga kundkorgen var 754 kr (809).

År Tillväxt
H1 2025 13,6%
2024 3,2%
2023 -18,3%
2022 -9,1%
2021 2,5%

Bruttomarginalen var på en fortsatt god nivå (54%) och rörelsekostnaderna i stort sett oförändrade. Det är imponerande.

Rörelsemarginalen expanderade till hela 15,3% (9,7). Det är riktigt starkt. Särskilt när man beaktar hur usla marginaler Nelly hade under flera år. Det kanske också säger en hel del om hur misskött bolaget tidigare var. Bolaget bytte VD ett flertal gånger och fick aldrig riktigt någon kontinuitet i ledningen.

Att Stefan Palm (som grundat Lager157) kommit in i styrelsen har säkerligen också bidragit. Palm är en mycket skicklig företagsledare.

Diagrammet nedan visar hur marginalen stärkts senaste åren. På rullande tolv månader per Q2 2025 är Ebit-marginalen nu 11,7%.

Efter dagens kursrusning på nästan 30% värderas aktien till 1,3x omsättningen (EV/Sales) samt 11,1x rörelsevinsten (EV/Ebit) bakåtblickande. Det är inte dyrt i absoluta tal. Men det gäller att Nelly kan fortsätta växa och behålla nuvarande marginaler. Då kan aktien över tid säkerligen också få en högre värdering.

På de oreviderade analytikerprognoserna för 2026E värderas Nelly till runt 12 gånger rörelsevinsten givet en marginal på 10,6%. DC2 (direct to consumer)-bolag som RevolutionRace och RugVista väntas tjäna cirka 21% respektive 14% år 2026 och värderas till runt 10-11x rörelsevinsten.

Mer renodlade e-handlare som inte har lika stor andel egna produkter som Boozt, Lyko och Zalando väntas tjäna 5-6% och värderas kring 12-14x rörelsevinsten.

En rörelsemarginal på 15% känns inte realistiskt på helårsbasis framöver. I vart fall inte i närtid. Det gäller att Nelly balanserar tillväxten och marginalen. Att en av Nellys huvudkonkurrenter NA-KD (som också har huvudkontor och lager i Borås) befinner sig i rekonstruktion har troligen minskat konkurrenstrycket på marknaden. Vilket säkerligen också delvis bidragit till Nellys höga marginaler.

Halvårsrapporten från Nelly var sammantaget ett rejält styrketecken. Kan bolaget fortsätta växa och stärka lönsamheten så finns troligen mer uppsida i aktien. Men förväntningarna på att den fina utvecklingen fortsätter har också blivit högre. Vi är neutrala till akten.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Nelly 134% 14,4x 12,0x 1,3x 10,6% 5,9%
Boozt -26% 15,3x 12,6x 0,7x 5,6% 6,3%
Lyko 23% 16,6x 14,2x 0,7x 4,8% 13,3%
RevolutionRace 3% 14,6x 11,4x 2,4x 20,8% 10,1%
Zalando 13% 17,6x 12,0x 0,6x 4,9% 5,8%
RugVista 16% 13,7x 9,6x 1,4x 14,3% 8,5%
Genomsnitt 27% 15,4x 11,9x 1,2x 10,1% 8,3%
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser