Jojje Olsson: Strafftullar på kinesiska elbilar nödvändiga

EU utreder strafftullar på elbilar från Kina. Åtgärden är nödvändig för att inte utvecklingen med solpanelerna ska upprepas, och Europas gröna omställning bli helt beroende av Kina, skriver Jojje Olsson.
Jojje Olsson: Strafftullar på kinesiska elbilar nödvändiga - Webb – jojje elbilar

EU-kommissionen ska inom tretton månader avgöra huruvida elbilar som tillverkas i Kina bör beläggas med strafftullar. Det meddelade ordförande Ursula von der Leyen i sitt årliga tal inför Europaparlamentet i september, och varnade för att elbilar med ”artificiellt låga priser” nu ”översköljer” de globala marknaderna.

Utredningen sticker ut då EU-kommissionen snarare än att agera efter påtryckningar från fackföreningar eller industrigrupper tog initiativ till den på egen hand. Möjligtvis har man dragit lärdomar från hur kinesiska solpaneler tillåtits dominera i Europa.

När kinesiska solpaneler för ett drygt årtionde sedan trängde ut inhemska tillverkare med sina låga priser tvingades EU-kommissionen agera, men var samtidigt rädd för att importtullar kunde leda till handelskrig. Lösningen blev en slags kompromiss. 2013 infördes bestämmelser kring hur mycket kinesiska tillverkare som ville undvika tullar kunde sälja till Europa och till vilket pris.

Men tullarna var så låga att många kinesiska företag helt enkelt betalade dem istället för att följa begränsningarna. 2018 slopades de sedan helt, enligt EU-kommissionen för att i samarbete med Kina motverka Donald Trumps protektionism och samtidigt underlätta unionens målsättningar för grön energi.

Vidöppet Europa är största marknad

Liksom med solpanelerna så är Europa den största exportmarknaden för statligt subventionerade elbilar från Kina. Två tredjedelar av Kinas elbilsexport går till Europa, medan USA tar emot mindre än regionen Oceanien och lika mycket som ”Latinamerika och Karibien”.

Exporten till USA försvåras nämligen dels av tullar som är kvar från Trumps tid, dels av Inflation Reduction Act som sedan ett drygt år tillbaka subventionerar amerikanska tillverkare. Det är i jämförelse tydligt hur EU:s maskineri inte hänger med när det går undan.

Kinas export av elbilar femdubblades 2019-2022, och ser ut att fördubblas på nytt i år. Landet passerade därmed i fjol Tyskland som världens andra största bilexportör och förväntas i år passera Japan. Av de cirka två miljoner bilar som exporteras från Kina i år är närmare 90% elbilar.

Enligt konsultbolaget AlixPartners fick sektorn 57 miljarder dollar i statliga subventioner 2016-2022. I somras presenterades ytterligare skatterabatter för kinesiska köpare på hela 72 miljarder dollar för nästkommande fyra år.

Subventionerna bidrar till att tillverkningen av elbilar enligt EU-kommissionen är 20% lägre i Kina än i Europa. Ändå betalar europeiska biltillverkare 15-25% skatt vid export till Kina, medan alla utomeuropeiska tillverkare inklusive de från Kina har 10% exportskatt till EU.

Europa som avstjälpningsplats

Ojämlikheten går igen i andra sektorer och bidrar till att EU i fjol noterade ett rekordstort handelsunderskott med Kina, vars export utgjorde 626 av en total handel på 857 miljarder euro. Alltså ett handelsunderskott på 400 miljarder euro för unionen.

Frustrationen var tydlig då EU:s handelschef Valdis Dombrovskis besökte Peking i slutet av september, där han uppgav att relationen mellan EU och Kina står inför ett vägskäl – antingen främjar båda sidor ett öppet affärsklimat, eller så glider vi ifrån varandra.

Men samtidigt som EU klagar och utreder så fortsätter Kina att exploatera Europas öppenhet. Exporten av solpaneler till unionen har ökat med närmare 40% i år. Detta sedan USA i fjol införde en lag som förbjuder import från Xinjiang om det inte kan bevisas att produktionskedjan är fri från det tvångsarbete som plågar regionens etniska minoriteter.

Då EU återigen inte hänger med blir man avstjälpningsplats för varor som andra inte vill röra. Johan Lindahl, generalsekreterare för branschorganisationen European Solar Manufacturing Council, varnade förra månaden för en rad konkurser redan vid årsskiftet om EU inte agerar, då kinesiska tillverkare nu dumpar produkter i Europa för under sitt eget tillverkningspris.

Inte ett förlorat slag – än

Slaget om solpanelerna kan upplevas som förlorat, då uppemot 90% av cellerna till panelerna som nu används inom EU är kinesiska. I jämförelse står elbilar som tillverkats i Kina för 8% av försäljningen inom unionen; en andel som enligt EU-kommissionen dock kommer öka till 15% redan år 2025.

I väntan på Bryssels köttkvarnar agerar nu enstaka länder på egen hand. Med början i december omfattas kinesiska elbilar inte längre av de subventioner på upp till 7 000 euro som franska köpare åtnjuter. President Emmanuel Macron menar att franska skattepengar inte ska finansiera produkter från redan subventionerade utomeuropeiska företag.

Men trots prejudikatet med solpaneler så finns motstånd mot tullar på elbilar från Kina. Tysklands förbundskansler Olaf Scholz sade vid månadsskiftet att han motsätter sig dessa med argumentet att Europa bör omfamna global konkurrens och inte protektionism.

Analytiker påpekade snabbt att tyska tillverkare riskerar drabbas av hämndåtgärder om tullarna utlöser en handelskonflikt. Dessutom står europeiska biltillverkare för 10% av de elbilar som exporteras från Kina, vilka även de kan drabbas av tullarna.

Med andra ord: de hävstänger som Kina redan har på ett trögt EU riskerar innebära att Europas hedervärda gröna omställning blir alltmer beroende av diktaturer med en touch av tvångsarbete.

Jojje Olsson, författare och journalist, flyttade till Peking 2007, men bor och verkar sedan 2016 i Taiwan. Detta efter att ha nekats visum i Kina på grund av sin bevakning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla krönikor