Krönika Karl Marx
Kapitalismen borde byta PR-byrå
Kapitalismen borde byta PR-byrå. Inte minst behövs ett helt nytt namn. Nu är det ju Karl Marx öknamn som sätter bilden. Så inte undra på att ”kapitalism” på många håll dras med halvdan popularitet. Namnet är också helt missvisande, det var ju länge sedan kapital var marknadsekonomins motor.
Krönikan är från analystjänsten SvD Börsplus. Efter krönikan följer länkar till senaste veckans aktieanalyser: Fingerprint, Poolia/Uniflex, Ranplan, Calmark, Cinnober, Uppsidan Juni, Portföljen Maj, Image Systems, Mag Interactive, Pricer, Clas Ohlson och Qliro.
Ordet kapitalism leder tankarna till fabriksägare i hatt och cigarr som tjänar pengar på att äga vävstolar och andra maskiner och sedan inte behöver göra så mycket mer än bara fortsätta äga och kassera in vinster.
Det är en väldigt dålig beskrivning av hur moderna företag fungerar. Kunden är kung, inte ägaren av kapital. Kapital är nämligen inte längre den viktigaste ”produktionsresursen”, utan det är kunskap, kompetens och organisation.
Det är idag väldigt få branscher där börsbolagen värderas efter sitt kapital, alltså substansvärde. Vanligtvis är ”Pris/Bokvärde” en helt irrelevant värderingsmetod. Värdet sitter inte i kapitalet och kapital är en helt underordnad resurs i de allra flesta företag.
Alla vill så klart gärna ha ”mer pengar” men det är inte brist på pengar som är skillnaden mellan bra och dåliga företag. Det som bromsar lönsam tillväxt är sällan kapital utan ledningsresurser, kompetent personal, produktkännedom, distributionskraft, kvalitetsfrågor med mera.
Visst kan man man med obegränsat kapital köpa många av dessa ting men det är sällan så det funkar. Kapital kommer ganska lätt till dem som har en konkurrenskraftig produkt och duktiga medarbetare medan kapital blir en bristvara för dem i andra ändan av spektrumet. Kapital är helt enkelt inte det som driver moderna företag till framgång.
Ändå låter vi marknadsekonomins gamla fiende Karl Marx sätta namnet på hela systemet.
Likadant är det på makroekonomisk nivå. Det är inte kapitalstarka länder som blir framgångsrika. Det är framgångsrika länder som blir kapitalstarka. Rikedomar i form av olja, mineraler och lantbruksarealer (Ryssland, Afrika, Latinamerika) gör inte befolkningar rika. Och relativ avsaknad av råvaror (Japan, Västeuropa, Kina, Västeuropa) innebär inte fattigdom. Visst finns det undantag som Saudiarabien men som regel är det välskötta länder som blir rika, inte tvärtom.
Samma sak verkar som sagt gälla även företag och individer.
Marknadsekonomin har så klart brister och ställer väldigt höga krav på att politiken är klokt utformad. Debatten om vinster i välfärden är ett bra exempel.
Mer fokus bör läggas på själva marknadsmekanismen och inte på kapitalisten. Det är ju marknadsmekanismen som leder till välstånd och nya produkter och klok resursfördelning.
Man kan ofta ogilla kapitalisten men man är dum om man inte inser att marknaden är det som gör att vi har det materiellt bättre än i mer socialistiska samhällen. /PB
Du tjänar mer på analys från SvD Börsplus
Prenumeranter har full tillgång till:
- Analysarkivet.
- Uppföljning av Börsplus råd.
- Börsplus portfölj.
- Favoriterna.
- Uppsidan.
- Temadagar.
- Analysmagasin.
—
Nedan följer denna veckas analysskörd:
Fingerprint
Fingerprint beslutade i januari att såga bort en tredjedel av firman. Nu beslutar man klippa bort hälften av det som är kvar. Det kommer antagligen bli dyrare än beräknat, vilket innebär nyemission. Eller så blir det den trubbiga sågen vilket lär innebär slutet på alla rimliga hopp om framtida tillväxt.
Poolia/Uniflex
Efter 14 år som separata bolag går bemanningsbolagen Poolia och Uniflex ihop igen genom en aktieaffär. Med Poolia-grundaren Björn Örås som huvudägare i bägge bolagen lär det hela gå smärtfritt och utbytesvillkoren ter sig justa. Ägarandelen i det nya bolaget, som behåller Poolia-namnet, blir 63/37 procent till Uniflex fördel. Det stämmer med hur mycket resultat de två bolagen bidrar med.
Ranplan
Börsaktuella Ranplan befinner sig på en marknad som väntas bli 40 gånger större under kommande år, enligt bolaget själva. Om allt går enligt plan kan aktien ge flera gånger pengarna från teckningskursen. Men det finns också en hel del varningsflaggor värda att känna till.
Calmark
Noteringsaktuella Calmark utvecklar analysinstrument för tester i vård av nyfödda barn. Det är en lovande nisch och bolaget har tung uppbackning av spelmiljardären Lars Wingefors på ägarsidan. Det återstår dock många hinder innan produkter finns på marknaden och risknivån är hög.
Cinnober
Det är bra att bocka av Irisium från att-göra-listan. Men det är ett ganska komplext upplägg. Offentliggörande av en första order för dotterbolaget Minium är potentiellt ännu viktigare för Cinnober. Börsplus går igenom aktiecaset igen.
Uppsidan: Juni
Under maj hittade Börsplus flera nya intressanta köpkandidater bland småbolagen. Det syns tydligt när man granskar listan över de köpråd som har störst kurspotential enligt Börsplus antaganden.
Portföljen: Maj
När vi nu lämnat maj månad och rapportperioden bakom oss sänks tempot på börsen. Krisen i Italien och Trumps pågående handelskrig skapar oro på Europabörserna, men Börsplus portfölj stiger. Ordspråket “Sell in May and go away” är inget för den långsiktiga. I stället har vi utökat antalet innehav i portföljen.
Image Systems
Ett förvärv till priset 4x vinsten låter inte så tokigt. Eller? Image Systems är ett mikrobolag vars aktie stundtals lockar med låg värdering och höga bruttomarginaler. Det senare, marginalerna, innebär att hyggligt bra lönsamhet finns på kartan om bara försäljningsvolymerna jackar upp ett snäpp. Det verkar dock svårt och i Q1 föll intäkter och resultat.
Pricer
Detaljhandlarna är hårt pressade av e-handeln. Kanske är underleverantören Pricer ändå en vinnare på digitaliseringen. Bolaget fortsätter ro hem stora beställningar, senast i dag från Coop i Norge som utökar tidigare avtal med ytterligare 70 butiker.
Clas Ohlson
Prylkedjan rasar 10 procent på börsen efter en rapport med dålig bruttomarginal och sämre resultat än väntat. Man kan inte längre klaga på prislappen och den höga direktavkastningen lockar. Är det dags att gå mot trenden?
Qliro
Efter ett 2017 då Qliro verkligen såg ut att vara på gång blev årets första kvartal en riktig kalldusch. Särskilt för den värdemässigt största delen i koncernen, modesajten Nelly. Vinsten försvann helt när ledningen tryckte försiktigt på gasen för att få fart i tillväxten.
Börsplus analyser av aktier på tapeten under veckan:
Börsplus IPO-Guide prisutdelning:
Börsplus IPO-Guide prisutdelning:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.