Lönepress eller inget SAS alls

Räkna med fler konflikter om SAS fortsätter flytta kapaciteten till Irland där personalen är billigare.

Ännu en SAS-strejk är över. Denna gång var det piloterna, som efter att 4 000 flygningar ställts in och över 360 000 resenärer drabbats, fick 11 procents löneförhöjning fördelat på tre år och lite mer förutsägbara arbetstider. Men uppgörelsen har inte löst några av de grundläggande problemen för specifikt SAS. Tvärt om har piloterna visat att det är mycket svårt att inom befintlig struktur göra SAS mer konkurrenskraftigt. Till det kommer en urstark dollar, stigande bränslebriser och en opinionsmässig motvind manifesterat i begreppet flygskam.

Eftersom SAS har brutet räkenskapsår fördelas strejken över två kvartal. Den största effekten ligger på perioden februari–april, då strejken inleddes den 26 april. Rapporten för kvartalet presenteras den 28 maj, och då borde ledningen med vd Richard Gustafson ha hunnit räkna klart. De direkta kostnaderna för uteblivna biljettintäkter, flygplan som står stilla och personal som rul­lar tummar, ligger i ena korgen – i den andra lägre kostnader för bränsle, flygplatsavgifter etcetera. Ett antal hundra miljoner kronor lär det ändå ha kostat rent bokföringsmässigt, och med tanke på att flyget är en lågmarginalbransch är det dåliga nyheter. En stor del av det förväntade resultatet för året 2018/19 på 1,7 miljarder kronor på ebit-nivå enligt databasen Factsets sammanställning är alltså borta.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här