Frälser marknaden
KRÖNIKA. Marknaden för förvärv och fusioner visar sedan andra halvåret i fjol tecken på att avta. Det förklaras bland annat av att välskötta bolag är dyra. Då får företag ta till andra knep för att skapa värde, och ett är att sälja eller knoppa av verksamheter.
I förra veckan var det fordonssäkerhetsföretaget Autolivs tur. Bolaget, med vd Jan Carlson, ska utreda en uppdelning i två delar. En del skulle utgöras av affärsområdet Passive Safety, som säljer säkerhetsbälten och krockkuddar, den andra av Electronics, som säljer bromssystem och säkerhetselektronik. Genom att notera det tekniktunga Electronics separat skulle Autoliv sannolikt få affärsområdet lika högt värderat som andra techbolag. Det är betydligt högre än Autoliv i dag, som värderas till knappt 19 årsvinster (ungefär som Stockholmsbörsen som helhet).
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här