Frälser marknaden

Autolivs avknoppning har alla förutsättningar att bli en bra affär för aktieägarna.

KRÖNIKA. Marknaden för förvärv och fusioner visar sedan andra halvåret i fjol tecken på att avta. Det förklaras bland annat av att välskötta ­bolag är dyra. Då får företag ta till andra knep för att skapa värde, och ett är att sälja eller knoppa av verksamheter.

I förra veckan var det fordonssäkerhets­företaget Autolivs tur. Bolaget, med vd Jan Carlson, ska utreda en uppdelning i två delar. En del skulle utgöras av affärsområdet Passive Safety, som säljer säkerhetsbälten och krockkuddar, den andra av Electronics, som säljer bromssystem och säkerhetselektronik. ­Genom att notera det tekniktunga Electronics separat skulle Autoliv sannolikt få affärsområdet lika högt värderat som andra techbolag. Det är betydligt högre än Autoliv i dag, som värderas till knappt 19 årsvinster (ungefär som Stockholms­börsen som helhet).

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets