”Det finns en fysisk segregering”

Sedan millennieskiftet har det varit en positiv utveckling på löparmarknaden med fler lopp och fler rättigheter. År 2010 exploderade det fullständigt och Asics Stockholm Marathon slog nytt rekord – hela marknaden sköt i höjden. Nu har det skett en avmattning, men inte för Marathongruppen, enligt deras vd Daniel Almgren.

– När jag kom in började marknaden rasa. På tre fyra år har den minskat med en tredjedel, säger han.

Asics Stockholm Marathon är ett av Marathongruppens viktigaste evenemang eller rättighet vid sidan av andra rättigheter som Tjejmilen eller Tjurruset. Sammanlagt har Marathongruppen runt 60 evenemangsdagar per år som är fördelade på ett tjugotal olika rättigheter. Att denna del av sportmarknaden har rasat kan ses i ljuset av den överetablering som skett tidigare.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här