Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Det finns en fysisk segregering”

2019-05-22 18:00
Namn: Daniel Almgren. Är: Vd för Marathongruppen sedan 3,5 år. Bästa löpupplevelse: Ragnar Relay, en rättighet som vi har ensamrätt på. Sprang i Dover i Storbritannien för två år sedan, vi var ett glatt gäng som åkte runt i minibuss och sprang fina löprundor. Familj: Två döttrar, 2 och 4 år. Bor: Enebyberg, Danderyd. Ålder: 39 år. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sedan millennieskiftet har det varit en positiv utveckling på löparmarknaden med fler lopp och fler rättigheter. År 2010 exploderade det fullständigt och Asics Stockholm Marathon slog nytt rekord – hela marknaden sköt i höjden. Nu har det skett en avmattning, men inte för Marathongruppen, enligt deras vd Daniel Almgren.

– När jag kom in började marknaden rasa. På tre fyra år har den minskat med en tredjedel, säger han.

Asics Stockholm Marathon är ett av Marathongruppens viktigaste evenemang eller rättighet vid sidan av andra rättigheter som Tjejmilen eller Tjurruset. Sammanlagt har Marathongruppen runt 60 evenemangsdagar per år som är fördelade på ett tjugotal olika rättigheter. Att denna del av sportmarknaden har rasat kan ses i ljuset av den överetablering som skett tidigare.

– Nu är marknaden i princip tillbaka på 2010 års nivå, säger Daniel Almgren som pekar på några trender som kan förklara minskningen på en marknad som för första gången på länge har kvar platser på exempelvis Vasaloppet.

– En förklaring är att den äldre generationen, från 40 år och uppåt, har varit traditionsbunden. Man har sprungit samma lopp flera gånger, till skillnad mot den yngre generationen som snarare bockar av sådant på en bucket list: Nu har jag sprungit Stockholm Marathon – check – vidare till nästa grej.

För att möta en nedåtgående trend har Marathongruppen dels breddat sina evenemang ute i landet, dels tagit in rättigheterna för ett antal evenemang som kanske inte kommer vara för evigt. Ett sådant är exempelvis en stafett runt Mälaren som går i mitten på juni, med ett tiomannalag som springer dygnet runt – mellan Gripsholms slott och västerut och slutar på Drottningholms slott 1,5 dygn senare. Stafetten är en rättighet som de har plockat in, som heter Ragnar Relay och som gruppen har ensamrätt på i Sverige. Daniel Almgren sprang själv stafetten i Dover i Storbritannien för två år sedan och kategoriserar upplevelsen som ett av sitt livs bästa löparminne: ”Ett glatt gäng som åkte runt i minibuss och sprang fina löprundor.”

Han var tidigare ansvarig för personlig träning, gruppträning och sjukgymnastik vid sportkedjan Sats. Där genomförde de undersökningar, och för ett par år sedan såg de att tränandet ökade i Sverige men att antalet människor i fysisk aktivitet var platt eller minskade – tränandet ökar för de som redan tränar.

– Det finns en fysisk segregering. Det beror säkert på att föreningsidrottandet har svårare att hitta de ideella krafterna samtidigt som omfånget i skolidrotten blir mindre. Vi tappar unga tonåringar som aldrig kommer i gång med någonting, och har du inte gjort det är tröskeln alltid högre som vuxen.

Marathongruppen ägs av två friidrottsföreningar, i botten en bolagsform där man inte får ta ut någon privat vinst. Allt överskott ska tillbaka till svensk idrott. Hur mycket gruppen omsätter är inte offentligt men de har ungefär 200 000 personer anmälda till sina evenemang i år. Totalt sett står anmälningsavgifterna för cirka 80 procent av intäkterna. Resterande, och växande, andel står sponsring för. Att företag vill sponsra ett helt event beror på att modellen för sponsring har ändrats.

– Företeelsen att köpa skyltar eller banners är nästan död. Det finns inget upplevt värde i det. Presumtiva sponsorer letar efter sammanhang där de kan interagera med sin målgrupp, och motionsevenemang är väldigt interaktiva.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom