MyBeat utmanar jättarna i telekombranschen

My Beat utmanar lågprisabonnemangen genom att rikta sig till den äldre delen av folkmassan. Nu tar bolaget nästa steg ut på marknaden genom en IPO.

I kölvattnet av covid-19 kan vi se en rejäl knuff framåt i digitaliseringen. Fler och fler använder sig av digitala tjänster, som att betala räkningar online.  Med en ökad digital närvaro hos den äldre delen av befolkningen ökar också medvetenheten och insikten om att det faktiskt går att sänka sina fasta kostnader. En vetskap som den yngre delen av befolkningen sedan länge haft med sig. Sverige har i decennier haft en god konkurrenskraft vad gäller telekombranschen vilket har pressat telefonpriserna drastiskt men de man riktat sig mot har i första hand varit den yngre delen av befolkningen. Låga kostnader, långa bindningstider och begränsad kundservice är inte något som skrämmer de yngre men de äldre känner sig inte trygga i uppläggen. De äldre har valt att ligga kvar på samma abonnemang man haft i åratal, där man med säkerhet vet vad man får, och har därmed inte blivit en lika uppvaktad kundgrupp.

– Det här är en del av befolkningen som betalar betydligt mer i telefonavgifter än den yngre delen av befolkningen. Detta till stor del för att antalet erbjudanden är enormt mycket större hos den yngre målgruppen. Den äldre befolkningen blir mer och mer medvetna om möjligheten att sänka sina fasta kostnader. Därför har vi med My Beat valt att rikta oss mot dem, säger Fredrik Horn-Berlin, vd, My Beat.

Summan för det totala intäkten för mobilabonnemang i Sverige 2020 uppgick i 14,9 miljarder  kronor, och i Sverige uppgick antalet abonnenter som bytte operatör till cirka 1,6 miljon under 2020. En ökning med 36 procent gentemot året innan. Det är därmed en stor marknad. My Beat lägger fullt fokus på sin kundservice, ett område vilket man identifierat är viktig för målgruppen. Hos recensionsplattformen TrustPilot har bolaget en TrustScore på 4,6 vilket är långt högre än majoriteten av konkurrenterna. Nu väljer man att ta nästa steg på bolagsresan genom en IPO.

– Vi gör denna IPO på två grunder. Den första grunden är att vi, genom att finnas på börsen blir mer synliga och ökar samtidigt transparensen gentemot våra kunder. På en marknad som består av ett fåtal jättar ligger ju problemet naturligt i att vara just synliga. Den andra grunden till vår IPO är nyemissionen. För pengarna kommer vi att fokusera på marknadsföring och även öka vår personalstyrka under 2022, säger bolagets vd, Fredrik Horn-Belin.

Siffror visar att människor som byter nät aldrig varit högre. Mycket på grund av att folk börjar bli vana vid lågprisabonnemang.

– Vi har som målsättning att ha cirka 70 000 abonnenter vid utgången av vårt räkenskapsår 2023/24. Med de medel vi har nu och den styrka vi kommer ha efter denna emission är det ett mål vi definitivt ser är nåbart, avslutar Fredrik Horn-Belin, vd, My Beat.

För mer information om erbjudandet.

Teckningstid: 6 maj – 17 maj 2022
Teckningskurs: 18,15 SEK per unit (motsvarande 3,63 SEK per aktie)
Teckningspost: 300 units (motsvarande 5 445 SEK)
Emissionsvolym: Totalt cirka 24,8 MSEK, initialt cirka 14,5 och TO1 cirka 10,3 MSEK
Notering (var noteras bolaget): Spotlight Stock Market
Första dag för handel: 30 maj

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.