Annons från Telenor

Så ska mjukvara få bilbranschen att flyga

Elbilar, bilpooler och konstant uppkoppling. Förändringen i bilbranschens utveckling är tydlig och det finns flera faktorer som är avgörande för dess progress – ”biltillverkarna måste börja samverka med fler aktörer för att följa med i utvecklingen” säger Svante Svanberg på Telenor IoT.
bilbranschen Telenor iot
Just nu genomgår fordonsbranschen det största paradigmskiftet på fler decennier.

Bilbranschens genomgripande teknikskifte illustreras tydligt genom framgången för Tesla. Med innovativ mjukvara och flexibilitet är de ett levande exempel på att det är möjligt att nå enorm framgång genom att erbjuda en produkt som bygger på frekventa uppdateringar av mjukvaran. Idag är digitalisering och uppkoppling ett krav inom branschen och det som möjliggör att fler biltillverkare kan tänka i innovativa banor när det kommer till utveckling av mjukvara.

Svante Svanberg är expert på området Automotive inom Telenor IoT och ser ett paradigmskifte kring hur biltillverkare arbetar med uppkoppling och digitalisering. I samband med ett white paper som lanserades i veckan ger han oss en inblick i vart fokus bör ligga, nämligen på mjukvaran och innovativa samarbeten.

”Den utveckling som sker via digitaliseringen ställer krav på de traditionella affärsmodellerna och har förändrat inträdesbarriärerna i branschen och därmed öppnat möjligheter för nya spelare. Branschen måste börja samverka med fler aktörer för att följa med i utvecklingen. Precis som dagens smartphones med appar behöver vi börja se bilar som möjliga hubbar för mjukvara. Där är IoT uppkoppling en kritisk faktor i möjliggörandet av detta”, säger Svante Svanberg.

Bilbranchen Svante Svanberg, Telenor IoT.
Svante Svanberg, Telenor IoT.

Vill se mer fokus på mjukvaran med bilarna uppkopplade i molnet

När mobiltelefonerna äntrade scenen var det hårdvaran som stal strålkastarljuset. Tillverkarna tävlade om att skapa de mest fantastiska hårdvarufunktionerna – från bättre kameror och större skärmar till förbättrad batteritid. Men när smartphones gjorde sitt intåg skiftade fokus snabbt till mjukvaran. Det var här det innovativa skiftet skedde: intuitiva användargränssnitt och personligt anpassade upplevelser. För att vara riktigt smarta behövde smartphones utnyttja tredjepartsappar och erbjuda avancerade funktioner.

”Precis som vi kan se i mobiltelefonernas utveckling har bilindustrin alltid haft ögonen på mekanik och hårdvara – bränsleeffektivitet, hästkrafter och säkerhet. Men under de senaste decennierna har teknologin rusat framåt och biltillverkarna har varit tvungna att hänga med i svängarna. För att följa utvecklingen behöver bilar kunna erbjuda nya infotainmenttjänster, möjlighet till avancerade förarassistansfunktioner och delaktighet i de ekosystem som moderna bilar behöver integreras i – exempelvis vehicle to Grid. Allt det här kräver innovativ och förstklassig uppkoppling och mjukvara”, säger Svante Svanberg.

Att arbeta med partnerskap – en nyckelfaktor

För att skapa ännu bättre och mer avancerad mjukvara kan man snegla på hur smartphonetillverkarna har löst apputvecklingen.

”För att klara de snabba förändringarna och konstanta uppdateringarna krävs samarbete och partnerskap. Fordonstillverkare behöver bygga tekniskt funktionella samarbetsplattformar i sin mjukvara för att kunna införliva både stora och små aktörer och dra nytta av deras tekniska innovationer. Precis som tillverkarna av smartphones valde att göra när det begav sig”, avslutar Svante Svanberg.

Just nu genomgår fordonsbranschen det största paradigmskiftet på fler decennier. Telenor IoT spelar en viktig roll i bilbranschens omvandling genom att erbjuda uppkoppling – som är en kritisk faktor i den utveckling som sker. Fördjupade samarbeten och smart uppkoppling är ett måste för att lyckas.

Här kan du ladda ned Telenor IoTs nya rapport och läsa mer om fordonsindustrins omställning.

Denna artikel är en annons från Telenor,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco