Operatörernas kniviga operationer

Teleoperatörer har i 25 år våndats över vilka de egentligen borde vara. Om de själva kunde välja! Många har valt riskabla operationer för att bli till något annat än bara operatörer. Ofta med ruskiga resultat. Framgångarna har gått till de som istället för komplexa transformationer valt den enklaste av alla strategier – kundfokus.
Operatörernas kniviga operationer - Ledare_kollage_nr20

Ett återkommande tema för operatörer är ”konvergens”, alltså idén att tjänster och branscher konvergerar och smälter ihop. Världens kanske mest ökända M&A-affär var när mediebolaget Time Warner trodde det fanns synergier i att äga ”distributionen” i form av internetförbindelsen till hushållen och därför år 2000 gick ihop med operatören AOL på galna villkor.

En annan återkommande idé om konvergens kallas för ”Triple Play”. Idén är att samma operatör via ett bredband ska erbjuda TV, telefoni och internet. På papperet låter det bra. Lägre churn för operatören och kostnadsbesparingar som kan delas med kunderna. Och det är ofta rätt lätt att få kunderna att nappa. Men konstigt nog är det ändå ett faktum att flertalet aktörer som fokuserat hårt på Triple Play tenderar att vara (eller bli?) notoriska underpresterare som ofta också är genuint illa omtyckta av sina kunder. Några klassiska exempel på detta är Telia, Comhem och Allente.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma