Lysande utsikter efter uppförsbacke

Creades onoterade tillväxtbolagsstrategi har fram- tiden framför sig. På kort sikt är förutsättningarna dock tuffa för att det ska bli bättre än vad placerarna redan hoppas på.

VÄNTA ”There is no alternative” brukade Margaret Thatcher säga på 1980-talet. Den dåvarande brittiska premiärministern syftade då på att det inte fanns något alternativ till en global frihandel för att kunna skapa ett modernt samhälle, och använde akronymen TINA som en politisk slogan för att få fram sitt budskap. På senare tid har TINA-uttrycket kidnappats av börsentusiaster och investerare för att beskriva bristen på investeringsalternativ till börsen i västvärldens lågräntemiljö. Dessa TINA-anhängare menar att även om deras aktier utvecklas svagt på börsen, så är det i alla fall bättre än negativa avkastningar från ränte­papper. Eller för den delen att hålla pengarna oinvesterade.

Creades vd John Hedberg skrev om TINA-fenomenet i investeringsbolagets halvårsrapport i somras. Lite ironiskt kanske, med tanke på att han faktiskt verkar ha funnit flera alternativ till börsen. Efter hans snart tre år på vd-posten har börsexponeringen i Creades portfölj minskat från en kraftig övervikt på 75 procent till drygt 57 procent. I stället har Creades under Hedberg ökat de onoterade bolagsinvesteringarnas andel av portföljen från 15 till 19 procent. Parallellt har kassan nästintill fördubblats: Per den sista juli hade Creades 902 miljoner kronor i likvida medel, motsvarande 22 procent av portföljen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets