Redo för comeback

2017-05-16 22:00 Emanuel Sidea

Fuktspecialisten Munters köptes ut från börsen 2010 efter en budstrid. Sju år senare tar vd John Peter Leesi bolaget till börsen igen.

I höstas var det dags att sälja Munters, men sedan säljare och potentiella ­köpare inte kom överens om värderingen har vd John Peter Leesi nu fått i uppgift att börsnotera bolaget. Börsprospektet är klart, investerare är också klara. För privatkunder är sista anmälnings­dagen onsdag 17 maj. Fredag 19 maj beräknas vara första handelsdag. Priset på aktien är satt till 55 kronor, vilket ger ett börsvärde på drygt 10 miljarder kronor.

Det är snart tre år sedan den nu 55-årige John Peter Leesi tog över som vd för fukthanteringsbolaget Munters. Sedan dess har han drivit igenom ett förändringsarbete där han jobbat med att kapa kostnader och fokusera verksamheten. Det är operativa förbättringar av den sort som är typiska för bolag som ägs av private equity-fonder.

Enligt Leesi är bolaget mer lönsamt i dag än när det köptes ut från börsen 2010. Det efter en uppmärksammad budstrid som ­private equity-huset Nordic Capital gick segrande ur. Ventil och värmeväxlar-koncernen Alfa Laval snuvades på affären när private equity-bolaget betalade 5,7 miljarder kronor.

John Peter Leesi pekar på att Munters i ett längre perspektiv har haft en god utveckling. Och även om tillväxten under årens lopp inte varit stark så har den varit stabil och motståndskraftig i svaga konjunkturer.

– Det var ett fint bolag i botten, men det tog inte riktigt fart, säger Leesi och berättar att han under sina snart tre år på Munters jobbat med att förbättra och tydliggöra ­bolaget.

– Vi smalnade av fokus. Att vi skulle göra färre saker, men göra det bättre, säger han.

John Peter Leesi har en lång bakgrund i en rad olika chefsroller på telekombolaget Ericsson, däribland som finanschef åren 2001–2005 på hälftenägda mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson.

Leesi säger att det var en spännande och speciell tid, där branschen då tävlade i att göra så små telefoner som möjligt. Sam­tidigt var det en brytpunkt där konsumenterna började ställa krav på större skärmar och nya former – för varför kunde inte ­mobilerna vara blå?

– Som CFO var jag mer verksamhetsorienterad än vad jag var finansiellt orienterad. Det kan man ha synpunkter på. Nu kommer jag säkert inte att få något mer CFO-jobb ­efter det här, säger han.

Kring millennieskiftet skulle Ericsson flytta huvudkontoret till London och en central fastighet köptes.

– Jag var en av de första att flytta. Sedan var det ingen annan som följde med.

Han har blivit kvar med familjen i London, där de nu har bott i 17 år. De senaste åren har han pendlat till Munters huvudkontor i Kista norr om Stockholms innerstad. Dessutom har ett ”satellithuvudkontor” upprättats nära Heathrow-flygplatsen i London, som John Peter Leesi utgår ifrån när han besöker kunder.

– De flesta av våra kunder är utanför Sverige.

Innan John Peter Leesi kom till Munters gjorde han en första vända i Nordic Capitals tjänst, som vd för komponenttillverkaren Outokumpu Copper Products – som private equity-bolaget förvärvade 2005 och sedermera namnändrade till Luvata. Leesi lämnade i oktober 2014 när han gick över till Munters.

Vd-rekryteringen var okom- plicerad. Nordic Capital-partnern Joakim Karlsson hade jobbat med John Peter Leesi i Luvata och i en korridor på kontoret frågade Karlsson om Leesi ville ta över Munters när dåvarande vd:n Lars Engström skulle vidare. Vips, så var saken klar.

När han tillträdde var Nordic Capital halvvägs in i sitt förändringsarbete, som enligt Joakim Karlsson handlade om att förändra Munters organisation, som då var siloorienterad med trögrörliga processer. Dessutom hade servicetjänster låg prioritet, trots att man sålde teknisk utrustning.

– Det gamla Munters hade ingen ordning på var dess produkter stod, vilken kund som hade vilken produkt och när vi sålde den. Utan det var det svårt att bygga en service­affär, säger Joakim Karlsson.

John Peter Leesi har fått arbeta mycket med intern organisationsutveckling. Två av fem arbetsdagar i veckan träffar han kunder. Resten av arbetstiden har ägnats åt intern organisationsutveckling på olika sätt. När han berättar yr det med klassiska managementklyschor om att skapa ”ett” bolag, en gemensam vision med ambassadörer, och så vidare. Sedan blir han lite mer konkret.

– Vi har genomfört en kompetenshöjning både på produktutvecklingssidan och sälj­sidan, och så har vi investerat i bättre ­inköpssystem.

Munters jobbar mot kunder inom tillverknings-, teknik- och processindustri – egent­ligen alla typer av verksamheter där luft och klimat är affärskritiskt. Han pekar på ett ventilationsrör i konferensrummet.

– Aircondition! Det där är komfort-applikationer. Sånt håller vi inte på med, säger han.

Verksamhetsdelar har sålts, bland annat divisionen MCS, som sysslar med vatten- och brandskadesanering. Några förvärv har nyligen gjorts: dels Mtech Systems, som arbetar med programvara till fläsk- och kycklingindustrin, dels klimatbolaget Kevin Enterprises, baserat i indiska Mumbai.

I dag är verksamheten uppdelad på fem divisioner såsom luftrening, datacenter och klimatkontroll för lantbruk. Drygt halva omsättningen hämtas inom ”air treatment”, följt av djuruppfödning/växthus med drygt en fjärdedel av intäkterna.

Leesi lyfter fram en kundkategori: fabriker som tillverkar litiumbatterier, där Munters system används vid framtagningen av nästan vartannat tillverkat batteri. En känd kund är Teslas batterifabrik i USA.

– Är det fel klimat när du tillverkar batterier så brinner fabriken ner. Det är affärskritiskt.

När kunderna bygger produktionsanläggningar är inte klimatsystem en oväsentlig del. Till exempel i en chokladfabrik står kostnaderna för klimatsystem för 10 procent av den totala investeringen.

– Som en pippifågel flyger prisfrågan ut genom dörren när kunderna förstår att de kan få exakt vad de vill ha, säger han.

Dessutom är varje order specialanpassad vilket gör att potentiella kunder har svårt att ställa två leverantörer mot varandra. Med andra ord är risken för fallande priser inte särskilt hög.

Datacenter är ett snabbt ökande affärsområde som omsatte 700 miljoner kronor i fjol. Första kvartalet i år ökade omsättningen med drygt 180 procent jämfört med samma period i fjol. Datacenter står för 2 procent av all elförbrukning i världen. System som har effektiv energianvändning kan sänka energikostnaderna. Enligt en person med insyn i Munters väntas datacenter-affären omsätta 1,6 miljarder kronor, mer än en fördubbling på ett år.

Investeringar har också gjorts inom serviceverksamheten, där man förr lät de sålda systemen servas av kundens egen teknikpersonal.

– Historiskt såg man det som en support till utrustningsaffären. Nu har vi service för att generera merförsäljning av utrustning. När du sålt en krona så kan du generera fyra till tolv kronor i merförsäljning med tjänster under produktens livslängd.

Enligt bokslutet för 2016 var Munters ebita-marginal 13 procent, jämfört med 10 procent 2015. Ebita är resultatet före räntor, skatt och nedskrivningar.

De personer som jobbat med John Peter Leesi beskriver honom som en ”fantastisk ledare”. Av dem som känner honom privat beskrivs han som levnadsglad, och att han gillar att diskutera. Leesi funderar, säger att det nog stämmer.

– Det är kanske en av mina svagheter, att jag gillar att diskutera för mycket, säger han och tillägger att en av hans styrkor är en människoorientering.

– Jag är intresserad av människor, av att skapa positiva känslor. Jag spenderar mycket tid med människor och relativt lite tid själv.

Ägarna försökte sälja Munters redan i höstas. Terrängen sonderades hos potentiella industriella köpare, däribland hos Alfa Laval, som 2010 förlorade budstriden om just Munters.

Efter att det inte blev en försäljning i höstas väntas nu en börsnotering. Fem så kal­lade ankarinvesterare har tecknat sig för att köpa 26 procent av aktierna i bolaget till en förutbestämd värdering om drygt 10 miljarder kronor. Wallenbergstiftelsernas ägar­bolag Fam, sparbolagen Alecta, AMF Fonder och Handelsbanken Fonder samt Brummerfonden Carve har tillsammans tecknat sig till en värdering motsvarande cirka 17 gånger fjolårets rörelseresultat. Om noteringen lyckas så kommer den att vara årets största mätt i bolagsstorlek.

Nordic Capital ämnar kvarstå i ägarkretsen en tid framöver, även om man inte är ­någon evig ägare. Räknat på skuldfria värden så har värdet ökat från 4,9 miljarder kronor till 13 miljarder kronor.

Nordic Capitals Joakim Karlsson konstaterar att Munters resa har passat bra ihop med ägarformen.

– Det är detta private equity ska syssla med, säger han men låter samtidigt ana att avkastningen kanske inte motsvarat förväntningarna.

– Det kommer bli en okej affär, ingen slam-dunk men helt okej.

För snart tre år sedan tog John Peter Leesi över som vd för fukthanteringsbolaget Munters.

John Peter Leesi

Född: 7 oktober 1961.

Bor: Cobham, en timme sydväst om London.

Familj: Hustru och tre barn i åldrarna 15–20 år.

Utbildning: Studier vid Stockholms universitet, ekonomiutbildningar via Ericsson. Reservofficer i kustartilleriet vid Kungliga Sjökrigsskolan.

Karriär: Olika chefsroller på Ericsson 1989–2001. Finanschef på Sony Ericsson 2001–2005, vd på Luvata 2005–2014. Vd på Munters sedan oktober 2014.

Intressen: ”Mat och dryck, vid sidan av löpträning, cykling och att umgås med familjen.”

Emanuel Sidea

Premiumnyheter

Aktuellt inom