Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Ska få Spotify att se små ut”

2019-11-27 18:00

Plats 4. På fjärde plats i årets tävling finns G-Loot, en digital spelplattform som strävar efter att bli en ledande aktör inom den snabbt växande globala e-sportbranschen.

En dag satt Patrik Nybladh hemma i soffan tillsammans med en kompis och spelade ordspel på mobilen. De tävlade mot varandra om en prispott på hundra kronor per omgång. Då föreslog Patrik Nybladhs hustru, Vanessa Tönsfeldt, att han i stället skulle bygga en digital plattform som möjliggör för spelare att tävla om pengar i redan populära spel. Patrik Nybladh hade dessförinnan grundat bolaget bakom sajten lägenhetsbyte.se men bestämde sig för att sälja sina aktier i verksamheten och i stället dra i gång G-Loot.

Det är en e-sportplattform som låter spelare världen över arrangera och delta i turneringar i välkända spel på mobil, pc och konsol.

– Dagens stora e-sporttävlingar har enorma belopp i prispengar, men de är begränsade till de spelare som bjuds in av spelbolagen. Vi har gjort det möjligt för alla att vara med i turneringar i etablerade spel och tävla om prispooler, säger Patrik Nybladh.

Intäkterna genereras på ett antal olika sätt. För att medverka i turneringarna betalar spelarna engångssummor eller prenumerationsavgifter. Ju fler spelare, desto större blir prissumman som användarna tampas om, samtidigt som G-Loot får en viss andel av varje skapad prispott. Bolaget anordnar också fysiska e-sporttävlingar som webbsänds inför stor publik, vilket betyder att de kan dra in pengar på sponsring och streamingrättigheter. Bland annat i december förra året arrangerade G-Loot en turnering i Stockholm – och den hade 15 miljoner åskådare. Sedan starten 2014 har verksamheten vuxit snabbt. I fjol redovisades intäkter på 35 miljoner kronor, en 87-procentig ökning jämfört med året innan. Patrik Nybladh berättar för Affärsvärlden att omsättningen under 2019 troligen hamnar på upp emot 100 miljoner kronor. Målsättningen är att fortsätta växa och bli en av de tongivande aktörerna inom den internationella e-sportbranschen, som i år väntas omsätta strax över en miljard dollar.

G-Loot har den senaste tiden inlett samarbeten med en rad större speltitlar som nu finns tillgängliga på plattformen. Grundaren och vd:n skräder inte orden om planerna inför framtiden.

– På några år ska vi ha passerat en miljard i intäkter. Tanken är att vi ska få Spotify att se små ut. Spelindustrin är mycket större än musikindustrin och det finns 2,3 miljarder aktiva spelare globalt som spelar spel som de älskar, men som tidigare inte har kunnat tävla i dem. Nu finns den möjligheten och det skapar en kraftig tillväxt för oss, eftersom det inte finns någon annan aktör globalt som gör exakt samma sak som vi. Det är som att vi hela tiden arrangerar hundra olika golftävlingar på samma bana.

För att finansiera sin expansion har bolaget de senaste åren tagit in totalt omkring 400 miljoner kronor i externt kapital från investerare som fondbolagen Swedbank Robur och Norron. På frågan om hur han ser på att släppa ifrån sig en del av sitt ägande i verksamheten, svarar vd:n:

– Det är roligare att äga lite mindre i ett stort bolag, än tvärtom. 400 miljoner kronor kan verka som mycket pengar, men internationellt sett är det små summor. Vi behöver externt kapital för att växa på det sätt som vi vill.

Kan det bli aktuellt med en börsnotering?

– Vi utesluter inte det, men just nu blir vi ändå hårt uppvaktade av investerare. Därför finns just nu inga konkreta planer på att gå till börsen.

Tomas Nilsson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom